شهرک های دانش سلامت راه اندازی می شود

 وحید احمدی در حاشیه یکصد و شصتم شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم گفت: در جلسه امروز موضوع راه اندازی شهرک های دانش سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه آیین نامه اجرایی بند پ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم مورد بررسی قرار گرفت که بر مبنای آن دولت موظف است از بخش های خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرک های دانش سلامت حمایت کند.

دبیر شورای عتف و معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آیین نامه اجرایی این بند در چارچوب قوانین و بودجه سنواتی طی سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه تهیه می شود و پس از آن به تصویب هیات وزیران می رسد.

احمدی عنوان کرد: با ابلاغ دولت به وزارت علوم تدوین برنامه اجرایی شهرک های دانش سلامت را به شورای عتف و کمیسیون های مربوط ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه تدوین آیین نامه ایجاد شهرک های دانش سلامت در برنامه پنجم توسعه عملیاتی نشد، تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و آیین نامه اجرایی آن باید در شورای عتف تدوین و تصویب شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: شهرک‌ها مجموعه ای از زیرساخت ها و ساختارهایی هستند که قرار است بخش خصوصی در آنها سرمایه گذاری کنند اما دولت نیز به این شهرک ها کمک خواهد کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: شهرک های دانش سلامت زمینه ای برای توسعه دانش سلامت، جذب بخش خصوصی و کمک به توسعه دانش سلامت فراهم می کند.

وی عنوان کرد: توسعه ترویج و آموزش رشته های مرتبط با حوزه، فراهم سازی حمایت های لازم برای گسترش تحقیق و پژوهش های کاربردی در حوزه سلامت، حمایت از تاسیس و توسعه صنایع و سامانه های الکترونیکی، حمایت از تاسیس و توسعه صنایع دارویی و فراورده های بیولوژیکی آرایشی و بهداشتی از ماموریت های شهرک های دانش سلامت است.

معاون پژوهشی اظهار داشت: ارائه حمایت های لازم برای تجهیز و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و توان بخشی با رویکرد جامعه محور بازتوانی طب سنتی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، ارائه حمایت های لازم به موسسات و شرکت های دانش بنیان مرتبط با حوزه سلامت، توسعه امکانات گردشگری سلامت و حمایت از زنجیره تبدیل دانش به ثروت و ایجاد چشمه ها و خوشه های فناوری در زنجیره تبدیل دانش به ثروت از دیگر اهداف راه اندازی این شهرک ها است.

احمدی اضافه کرد: فراخوانی برای جذب اعضای کمیسیون های تخصصی شورای عتف به مراکز علمی و دانشگاه ها ارائه شده است.

وی گفت: طبق آیین نامه داخلی شورای عتف برای انتخاب اعضای حقیقی باید فراخوان صادر شود و براساس بررسی رزومه کاری، افراد برای کمیسیون های دائمی عتف انتخاب می شوند.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: این فراخوان به نشانی www.atf.gov.ir قابل دسترس است و همه مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری و یا افراد می توانند به این سامانه مراجعه کرده و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

احمدی تاکید کرد: در این جلسه همچنین گزارش پیشرفت سند تدوین برنامه ملی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در ذیل این سند، سند ملی تحول علوم و فناوری بخش کشاورزی ایران قرار دارد که در آن چشم انداز بخش کشاورزی، نظام علم و فناوری این حوزه، اهداف کلان و راهبردها تعیین می شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: برای سند ملی تحول علوم و فناوری در حوزه کشاورزی ۱۳ هدف کلان تعیین شده است که بعد از اصلاحات لازم برای تصویب قطعی به شورای عالی عتف ارسال خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا