اینترنت شما را فراموش نمی‌کند!

 با این‌که شبکه‌های مجازی و در کل فضای اینترنت برای حفظ حریم خصوصی کاربران همواره تلاش کرده و پیشرفت‌های زیادی هم داشته است، اما این خود کاربران هستند که حریم خصوصی خود را در اینترنت به درستی نمی‌شناسند.

اواخر دهه ۱۹۹۰ زمانی است که دیگر اینترنت در تاروپود زندگی ما نفوذ کرده و تبدیل به همراهی همیشگی برای زندگی ما شده است. این همراهی و نفوذ روز به روز گسترش پیدا کرده است، به طوری که در سال 2000 تنها 7 درصد از جمعیت کل جهان در اینترنت حضور داشتند اما این روزها تعداد کاربران حاضر در فضای مجازی بیش از ۴ میلیارد نفر است که این تعداد، بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد.

شاید زمانی دسترسی به اینترنت تنها برای افرادی خاص مقدور بوده و دیگران از آن بهره‌ای نداشته‌اند اما در حال حاضر استفاده از اینترنت دیگر یک امکان خاص برای تعدادی ویژه از افراد محسوب نمی‌شود و درواقع چیزی است که جزء حقوق اولیه همگان به حساب می‌آید.

در پی گسترش چشمگیر مصرف اینترنت در جهان، کسب و کارهای مرتبط با آن نیز رونق گرفته‌اند. جمع‌آوری اطلاعات کاربران یکی از همین کارها است.

حجم بسیار بزرگی از اطلاعات شخصی کاربران و حتی جزئیاتی از زندگی خصوصی آن‌ها در اختیار موتورهای جستجوی گوگل و شبکه‌های اجتماعی است. البته نباید فراموش کرد که تمام این اطلاعات در اختیار هکرها هم می‌تواند باشد!

تبلیغات هدفمند دائماً به افراد یادآوری می‌کنند که اینترنت چه‌قدر در مورد آن‌ها می‌داند. در این شرایط شاید فکر کنید که با حذف کردن اکانت خود از شبکه‌های اجتماعی از شر این نگرانی و دردسر خلاص می‌شوید، اما این‌طور نیست!

این نکته را نباید فراموش کرد که تقریباً هیچ چیز برای همیشه در اینترنت پاک نخواهد شد.

از آن‌جایی که ما هرگز زمان عضویت در یک شبکه یا سرویس جدید مجازی، قوانین و مقررات آن را کامل نمی‌خوانیم و تنها با آن‌ها موافقت می‌کنیم و به مرحله بعد می‌رویم، ندانسته با این موضوع نیز موافقت می‌کنیم که اطلاعات و داده‌های خود را برای همیشه در اینترنت به اشتراک می‌گذاریم. چراکه پاک کردن قطعی و دائمی داده‌های اینترنت برای همیشه حقیقتاً کار بسیار دشواری است.

ممکن است کاربران یک سرویس اینترنتی با پاک کردن اطلاعات خود دیگر آن اطلاعات را نبینند اما این به آن معنی نیست که این اطلاعات جایی در اینترنت ذخیره نشده‌اند!

مثلاً ممکن است که شما اکانت فیسبوک خود را برای همیشه پاک کنید و از بین ببرید، اما اطلاعات اکانت شما در دسترس گوگل باقی می‌ماند و گوگل می‌تواند از محتوای اکانت شما به نفع خودش هر استفاده‌ای بکند.

قوانین فعلی آمریکا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که اطلاعات کاربران را جمع کنند و به فروش برسانند. بر همین اساس این اتفاقی قانونی و مجاز است که دیوایس‌های مبتنی بر اندروید این قابلیت را دارند که بدون اجازه و اطلاع کاربر خود، تمامی مکالماتش را شنود کرده و ضبط کنند.

علاوه بر شرکت‌ها، حکومت‌ها هم از همین امکان بهره می‌برند. هکرها هم که جای خود دارند!

همه این موارد به ما می‌گوید که جای قدم‌های ما در فضای مجازی برای همیشه باقی خواهد ماند و هرگز به طور کامل پاک نخواهد شد، یا حداقل تا امروز راهی قطعی برای آن پیدا نشده است. این موضوعی است که برای کاربران فضای مجازی احساس ناامنی به همراه دارد. اگر کمی ترسیده‌اید، کاملاً حق دارید!

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا