حیات وحش در قاب دوربین

بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بیش از هزار کرگدن تنها با هدف استفاده از شاخ هایشان کشته می شوند. البته صحت این آمار به دلیل انجام شکارهای غیر قانونی کمی دشوار بوده و احتمالا آمار کرگدن های کشته شده از این بیشتر باشد و دلیل اصلی این کشتار بی رحمانه نیز وجود اعتقاد اشتباه برخی مردم مبنی بر سودمند بودن این ماده برای درمان بیماری هایی از قبیل سرطان و سنگ کلیه است که موجب رونق گرفتن تجارت غیر قانونی شاخ کرگدن شده است.

شکار غیر قانونی کرگردن ها سوژه اصلی عکاسی به نام برنت استیرتون (Brent Stirton) شده است که بیش از 5 سال از عمر خود را صرف مقابله با این کشتار بی رحمانه کرده و به همین دلیل موزه تاریخ طبیعی لندن جایزه بهترین تصویر حیات وحش سال 2017 را به وی اعطا کرده است. در این تصویر یک کرگدن سلاخی شده که شاخ وی نیز بریده شده است در Hluhluwe-Imfolozi Game Park واقع در آفریقای جنوبی دیده می شود.

 بیشترین خریداران و مشتریان این شاخ ها در کشور هایی از شرق آسیا همانند چین و ویتنام هستند که از این بخش های بدن کرگدن به عنوان دارو جهت درمان بیماریهای خاص استفاده می کنند . شاخ کرگدن متشکل از کراتین است که به صورت پودر برای درمان امراضی همچون سرطان در کشور های یادشده مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع در حالی است که از نظر علمی هیچ گونه خاصیت پزشکی و درمانی برای شاخ کرگدن تائید نشده و استفاده از این ماده بیشتر ریشه در فرهنگ خرافی مردم این مناطق دارد.

گفتنی است تجارت شاخ کرگدن در سال 1977 توسط کنوانسیون تجارت بین الملل جهت نجات حیوانات در معرض خطر انقراض، ممنوع اعلام شده  است. طبق این پیمان بین المللی که از سال 1973 میلادی برای محافظت از حیات وحش شکل گرفته، شکار و کشتار حیوانات و تجارت حیوانات و گیاهان در خطر انقراض ممنوع خواهد بود.

متاسفانه علی رغم تصویب قوانین حمایتی متعددی برای حفاظت از این گونه های در خطر انقراض، از سال 2008 میلادی تا کنون بیش از بیست هزار کرگدن که 80 در صد جمعیت کنونی آن ها را در منطقه یاد شده را شامل می شوند با هدف استفاده از شاخ آن ها  کشته شده اند .

این موضوع سوژه اصلی عکاسی به نام برنت استیرتون (Brent Stirton) شده است که بیش از 5 سال از عمر خود را صرف مقابله با این کشتار بی رحمانه کرده و به همین دلیل موزه تاریخ طبیعی لندن جایزه بهترین تصویر حیات وحش سال 2017 را به وی اعطا کرده است. در این تصویر یک کرگدن سلاخی شده که شاخ وی نیز بریده شده است در Hluhluwe-Imfolozi Game Park واقع در آفریقای جنوبی دیده می شود. در این گزارش تصویری  علاوه بر تصویر برنده جایزه سال، تعدادی از دیگر عکس های هنرمندان حامی حقوق حیوانات را که در این رقابت ها شرکت داشتند، مشاهده می کنید.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا