تاثیر خواب بر افزایش سلامت نطفه انسان

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین مدت زمان خواب و اندازه کروموزوم های سالم در اسپرم مردان وجود دارد. در این مطالعات پژوهشگران دانشگاه چانگ کینگ در کشور چین نمونه نطفه 20 هزار و 20 مرد مختلف را تحت بررسی قرار دادند که در این میان 796 نفر از افراد فوق را دانشجویان همین دانشگاه تشکیل می دادند. این پژوهش در فاصله سال های 2013 تا 2015 میلادی انجام شده و پس از پایان جمع آوری اطلاعات آماری، نتایج آن مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل ها و تحقیقات انجام شده مشخص شد شاخص نسبت اسپرم و کروماتین (Chromatin) غیر طبیعی در داوطلبانی که در طول شبانه روز بین 7 تا 7 و نیم ساعت می خوابیدند، در بالاترین میزان سلامت و کیفیت قرار دارد. کروماتین یکی از ترکیبات دی ان ای محسوب شده و پروتیین موجود در آن موجب شکل گیری کروموزوم ها می شود.

نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می داد داوطلبینی که در طول شبانه روز بیش از نه ساعت می خوابیدند دارای 41 درصد کیفیت دی ان ای پائین تر در اسپرم خود بوده و این رقم برای کسانی که 6 و نیم ساعت یا کمتر در طول شبانه روز به خواب می رفتند، رقمی برابر 30 درصد کمتر از میزان عادی را نشان می داد. بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل ها و تحقیقات انجام شده مشخص شد شاخص نسبت اسپرم و کروماتین (Chromatin) غیر طبیعی در داوطلبانی که در طول شبانه روز بین 7 تا 7 و نیم ساعت می خوابیدند، در بالاترین میزان سلامت و کیفیت قرار دارد. کروماتین یکی از ترکیبات دی ان ای محسوب شده و پروتیین موجود در آن موجب شکل گیری کروموزوم ها می شود.

دکتر جیا کائو (Jia Cao) از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: « ما در مطالعات پیشین خود دریافته بودیم میزان خواب در طول شبانه روز دارای تاثیر معکوس دو طرفه U شکل بر کیفیت نطفه و میزان اسپرم مردان است و در این مطالعات جدید ما موفق به کسب اطلاعات مستند جدیدی در این رابطه شدیم.  ما در مطالعات انجام شده دریافتیم که این دو مولفه مهم مربوط به سلامت نطفه در افرادی که بین 7 تا 7 و نیم ساعت در شبانه روز می خوابند، در بالاترین میزان کیفیت خود قرار دارد. در حقیقت میزان خواب بیشتر یا کمتر از این میزان می تواند تاثیرات مخرب و نامطلوبی در این موضوع داشته باشد. »

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تحقیقات خواب (journal of Sleep Research) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا