مطالعه خط سیر وال ها در مناطق قطبی

سینا پرس : گروهی از پژوهشگران زیست شناس که از کشورهای استرالیا و نیوزلند به مناطق قطبی در اقیانوس منجمد جنوبی اعزام شده اند ، در حال اجرای پروژه ای مطالعاتی به منظور بررسی رفتار نوعی وال منحصر به فرد هستند . به همین دلیل این پژوهشگران در نظر دارند تا شناورهای صوتی مخصوصی در مناطق اقیانوس منجمد جنوبی و دریاهای این بخش قرار دهند . هدف اصلی پژوهشگران زیست شناس از این پروژه ، بررسی و مطالعه حرکت وال های آبی blue whale و شناسائی خط سیر آن ها در مسیر های دریائی است .

این موضوع روز گذشته به طور رسمی از سوی مسئولان فنی این پروژه به رسانه ها اعلام شده و بر این اساس ، پژوهشگران امیدوارند با استفاده از این تکنولوژی قادر به مطالعه و کشف بخش های ناشناخته زندگی و مهاجرت وال های آبی باشند .

وال های آبی از جمله نژاد های کمیاب و منحصر به فرد این پستانداران دریائی هستند و به همین دلیل مطالعه آن ها دارای اهمیتی زیاد است . در همین راستا ریچارد او دریسکول Richard O'Driscoll سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد : پیدا کردن وال های آبی کار بسیار دشواری بوده و دقیقا مثل این است که شما در یک انبار کاه به دنبال یک سوزن باشید . البته ما برای پیدا کردن آن ها از یک حیله کوچک استفاده می کنیم . ما به صدای آن ها گوش کرده و مسیر آن ها را ردیابی و شناسائی می کنیم .

گفتنی است این پروژه تحقیقاتی با مدیریت موسسه پژوهش های آب و اتمسفر نیوزلند و با همکاری بخش قطب شناسی استرالیا در حال اجرا و پی گیری است .