مرگ کسب و کار سنتی

این یک رقابت جدی است که همه وارد آن شده‌اند. سایت‌ها و شبکه‌های آگهی‌دهندۀ املاک باعث دلخوری و شکایت اتحادیه املاک شده‌اند. اسنپ و تپسی و دیگر استارت‌آپ‌های حمل و نقل مسافر اتحادیه تاکسیرانی را به تنگ آورده‌اند، اینستاگرام و کانال‌های تلگرام به شکل گسترده مشغول فروش انواع کالا هستند و …

استارت‌آپ‌های مجازی و اپلیکیشن‌ها در مسیر پیروزی قرار گرفته‌اند و برای اتحادیه‌ها و بازار سنتی راه چاره‌ای جز رقابت در همین عرصه باقی نگذاشته‌اند. روز گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاک در نشست خبری این اتحادیه اعلام کرده است که نه تنها دیگر با سایت «دیوار» مشکلی ندارد بلکه خود نیز وارد میدان رقابت شده و با تأسیس سایت «فست ملک» قصد دارد تا رونق را به اتحادیه‌های املاک برگرداند.

شاید به زودی اتحادیه تاکسیرانی نیز در برابر تکنولوژی سر خم کند و در اقدامی مشابه بساط خود را در اینترنت پهن کند و با تأسیس تاکسیرانی اینترنتی وارد عرصه رقابت شود.

گویا در روزگار سیطره اینترنت چاره‌ای نیز جز این نخواهد ماند. زمانی که بتوانیم در منزل شخصی خود استراحت کنیم و همزمان کفش و لباس و اسباب منزل و هر نوع کالای مورد نیازمان را تنها با لمس چند کلید سفارش دهیم و آن را به سادگی درب منزل تحویل بگیریم، دیگر چه نیازی به صرف وقت در ترافیک و شلوغی خیابان‌ها برای گشتن در مغازه‌ها و مراکز خرید است؟ اتفاقی که به زودی شاهد فراگیر شدن آن خواهیم بود و دیر یا زود کسب و کار سنتی از فضای شهر رخت خواهد بست.

در این میان اما نقاط ضعف این استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای مجازی را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت. خطاهای امنیتی که در همه جای دنیا در این نوع از تجارت بروز می‌کند و اخیراً در اپلیکیشن اسنپ نیز سر و صدایی بر پا کرد.

 حتی «اوبر»، معروف‌ترین نرم‌افزار تاکسی اینترنتی جهان نیز از چنین خطاهایی مبری نیست، به‌طوری‌که اخیراً خبر لغو گواهی‌نامه ٤٠٠ راننده آن به خاطر جرم فقط در لندن، منتشر شد.

همچنین چنین بازاری امکان ایجاد تخلفات زیادی از جانب افراد سودجو و فرصت‌طلب را فراهم می‌کند. سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که شناسنامه ندارند و خودسرانه اقدام به راه‌اندازی این سایت‌ها می‌کنند، می‌توانند فضای کسب و کار مجازی را به بی‌اعتمادی آلوده کنند.

اما خوب یا بد، گویا دیگر در برابر موج جریانی که به راه افتاده است یارای مقاومت نیست. جهان اینترنت و تکنولوژی تمامی الگوهای دنیای سنتی را دگرگون خواهد کرد و فضای کسب و کار و تجارت نیز از آن مستثنی نخواهد بود.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا