بزرگان فناوری به دنبال استفاده از انرژی پاک

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، سازمان صلح سبز روز گذشته گزارش خود را در مورد رتبه‌بندی بزرگان دنیای تکنولوژی و الکترونیک در استفاده از انرژی‌ پاک منتشر کرد. این گزارش ۱۷ شرکت بزرگ از جمله اپل، سامسونگ،‌ گوگل، مایکروسافت، هواوی و ال‌جی را برای ارزیابی عملکردشان در استفاده از انرژی زیر ذره‌بین برده است.

بد نیست بدانید در بین تمام شرکت‌های بزرگ بررسی‌شده در بخش‌های مختلف مانند انرژی، مصرف منابع و حذف مواد شیمیایی پرخطر، اپل در جایگاه دوم قرار گرفت. فِیرفون با کمترین تأثیر منفی روی محیط‌زیست در جایگاه نخست این رتبه‌بندی قرار گرفته است. در این گزارش از اپل به دلیل پایبندی به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش ضایعات در چرخه‌ی تاأمین و تلاش‌هایش برای شفاف‌سازی در ارائه‌ی اطلاعات مرتبط با مواد شیمیایی استفاده‌شده در محصولاتش تقدیر شده است.

گزارش گرین پیس

طبق این گزارش، اپل تنها شرکت بزرگی است که برای استفاده‌ی از انرژی‌های تجدیدپذیر در چرخه‌ی تأمین خود برنامه‌ریزی کرده است؛ برخی از تأمین‌کنندگان این شرکت، اکنون به استفاده‌ی ۱۰۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر متعهد شده‌اند و برای رسیدن به این جایگاه سخت در تلاش هستند.

گزارش گرین پیس

وضعیت شرکت‌های چینی بزرگ در این رتبه‌بندی چندان مناسب نیست. شرکت‌های هواوی، اپو، ویوو و شیائومی نمایندگان چین در این رتبه‌بندی هستند که متأسفانه همگی راه درازی برای رسیدن به یک شرکت ایده‌آل در استفاده‌ی مناسب از منابع و انرژی دارند. سازمان صلح سبز امیدوار است شرکت‌های چینی علاوه‌ بر حرکت به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، شفافیت بیشتری در ارائه‌ی اطلاعات از خود نشان دهند. امتیاز کلی اپل در بررسی سازمان صلح سبز -B است؛ این در حالی است که شرکت‌های چینی نمره‌ای بهتر از F کسب نکرده‌اند.

گزارش گرین پیس

اپل در بخش منابع ضعیف‌ترین عملکرد را از بین سه بخش مورد بررسی از خود نشان داده است؛ دلیل اصلی این امتیاز، مشکلات تعمیرپذیری و استفاده از قطعات اختصاصی در محصولات است. اپل به ساخت محصولات با قطعات اختصاصی با امکان دسترسی پایین ادامه می‌دهد و به‌صورت فعال در حال لابی کردن برای جلوگیری از تدوین قانون حق تعمیر در نیویورک و نبراسکا است.

گزارش گرین پیس

فعالیت‌های سونی و اپل در این بخش به تقویت استانداردهای مرتبط با محیط زیست و تجهیزات الکترونیکی کمکی نکرده است؛ این استانداردها تولیدکنندگان را به طراحی و تولید دستگاه‌هایی با قابلیت تعمیر ساده‌، تقویت و جداسازی ساده برای بازیافت تشویق می‌کنند. سازمان صلح سبز پیش از این با راه‌ انداختن کمپین تعمیرپذیری، اپل را به دلیل کوتاهی در این زمینه هدف قرار داده بود؛ تعمیرپذیری سخت باعث کاهش طول عمر محصول و در نتیجه تولید ضایعات الکترونیکی بیشتر می‌شود. با وجود این تلاش‌ها و کمپین‌ها، اپل تغییری در سیاست‌های خود ایجاد نکرده و همچنان تعمیر محصولات این شرکت برای تعمیرکاران شخص‌ ثالث دشوار است. البته اپل با حرکت به سوی چرخه‌ی تأمین مدار بسته قادر به کاهش ضایعات خود خواهد بود.

گزارش گرین پیس

در گزارش سالانه‌ی سازمان صلح سبز در ابتدای سال جاری میلادی، اپل رتبه‌ی نخست را در شرکت‌های سازگار با محیط‌ زیست به‌ دست آورد؛ تمرکز اصلی این گزارش روی فاکتورهایی مانند بازده انرژی، تعهد به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و محافظت از محیط زیست بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا