نقش اثربخش نهاد آموزش و پرورش و رسانه در ترویج علم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،جعفر توفیقی امروز سه شنبه در گردهمایی نهادهای فعال درترویج علم با اشاره به تغییر قانون وزارت علوم اوایل دهه 80 اظهار کرد:این قانون در 5‌ محور انتشار دانش، ترویج دانش، تبدیل دانش به فناوری و کاربست دانش و فناوری استوار است که هر کدام‌ سیاست های خود را می طلبد.
وی در این گردهمایی که در آستانه روز جهانی علم برای صلح (10 نوامبر/ 19 آبان) برگزار شد، با اشاره به موفق بودن اجرای سیاست انتشار دانش گفت: سیاست های تشویقی در این زمینه موجب شده امروز 2 درصد از مقالات علمی دنیا متعلق به ایران باشد و ایران به آستانه انتشار 50 هزار مقاله برسد.
وزیر پیشین علوم در عین حال گفت: متاسفانه ما در بحث سیاست های ترویج و کاربست دانش موفق نبوده ایم که این نیازمند کار بیشتری است.
توفیقی در این نشست تاکید کرد: ترویج علم را نباید یکسویه دید؛ بلکه بایستی این بحث همراه با بازتولیدعلم و همزمان با ترویج تفکر و زیست علمی باشد.
رییس جمعیت توسعه علمی کشور با اشاره به ضرورت ترویج تفکر خلاق و نقاد در کشور تاکید کرد: نظام فعلی آموزش و پرورش حافظه‌محور است در حالیکه ترویج علم به معنای تفکر انتقادی و بازتولید علم است و این تفکر باید از کودکی شکل گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه تاکید کرد: نهادهای فعال در ترویج علم باید ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش و رسانه ها از جمله رسانه ملی داشته و در برنامه های تلویزیونی حضور و ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند.
وی گفت:همچنین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید به محیطی باز برای مردم تبدیل شده و افرادی را داشته باشیم که پروژه ترویج علم تعریف کنند و این فعالیت ها باید به ارتقای رتبه دانشگاه ها منجر شود.
وزیر اسبق علوم ادامه داد: وزارت علوم‌ باید سیاست های تشویقی، پشتیبانی در ترویج علم، نظارت و ارزیابی را تدوین و اجرا کند.
رییس جمعیت توسعه علمی کشوربا تصریح کرد: جامعه باید یادگیرنده باشد و بصورت مرتب از فرصت یادگیری و بازتولید علمی استفاده کرده و با یافته های علمی آشنا شود.
در ادامه این نشست نماینده نهادهای مختلف فعال در ترویج علم از وزارت آموزش و پرورش، موزه علوم و فناوری ایران، پارک‌های فن آموز به بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و مشکلات پیش رو پرداخته و پیشنهاداتی برای تسهیل ترویج علم ارائه کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا