تشخیص ام اس به کمک ام آر آی مغز در کودکی

بیماری ام اس یا تصلب بافت های چندگانه (Multiple Sclerosis) در گروه بیماری های خود ایمنی تقسیم بندی می شود که دلیل اصلی ایجاد کننده آن هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. این موضوع سبب شده است که تشخیص این بیماری به ویژه در کودکان با دشواری انجام گرفته و معمولا زمانی به وجود بیماری پی برده می شود که دیر است.

به هر روی بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید، مشخص شد که انجام تصویربرداری ام آر آی مغزی می تواند در شناسائی کودکانی که خطر بروز ام اس در ان ها زیاد است، مفید بوده و پیش از ظهور نشانه های بیماری می توان از این روش برای شناسائی آن استفاده کرده و درمان را از ابتدا و در زمان مناسب شروع کرد. این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که تشخیص ام اس در کودکان معمولا به سختی انجام شده و این موضوع سبب دیر آغاز شدن درمان و افزایش خطر فلجی و بازگشت شدیدتر و دوباره بیماری خواهد شد.

یافته های ام آر آی از ام اس بدون هیچ گونه نشانه ای از این بیماری به نام علائم رادیولوژیکی منفرد یا  (RIS)  نامگذاری شده است و پیش از این  فقط در بزرگسالان دیده شده است. در همین رابطه دکتر نایلا ماکانی (Naila Makhani) استادیار دانشکده پزشکی  دانشگاه ییل در این رابطه اعلام کرد: «ما برای نخستین بار پیشنهاد استفاده از علائم رادیولوژیکی منفرد  را در کودکان ارائه دادیم. با این روش می توان کودکانی را که در خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند، شناسائی کرده و درمان های مورد نیاز را پیش از ظهور علائم و وخیم شدن شرایط آغاز کرد.»

در این مطالعات پژوهشگران با تجزیه و تحلیل شرایط کودکان مختلف در 16 مرکز درمانی از شش کشور، دریافتند که اسکن ام آر آی می تواند تغییرات ایجاد شده در مغز را که در بروز ام اس دخیل بوده و پیش از ظهور علائم بالینی دیده می شوند، شناسائی کرده و به این ترتیب امکان تشخیص بیماری در زمان مناسب فراهم خواهد شد.

در این مطالعات بیشتر کودکان بنا به دلایل دیگری از جمله سردرد، تحت تصویربرداری ام آر آی قرار گرفته بودند و نشانه های ام اس به طور تصادفی در آن ها دیده شد. در ادامه مطالعات مشخص شد که نخستین نشانه های بالینی ام اس دو سال بعد از تشخیص اولیه توسط ام آر آی ظاهر شده و معمولا روند رشد بیماری در کودکان سریعتر از افراد بزرگسال است.

این کودکان معمولا نشانگرهای ویژه ای در ستون فقرات خود و ترشحات و مایعات آن  داشته و خطر بروز ام اس در آن ها بیشتر از سایرین است که این موضوع می تواند به راحتی توسط متخصصین شناسائی شده و با ارائه درمان مناسب و به موقع، از بروز نشانه های بیماری، پیشگیری کرد. دکتر نایلا ماکانی در خاتمه توضیحات خود افزود: « ما امیدواریم متخصصین با کمک مطالعات انجام شده بتوانند دستورالعمل واحدی برای انجام تصویر برداری و شناسائی علائم رادیولوژیکی منفرد  داشته و با دقت بیشتری کودکانی که در خطر بروز بیماری ام اس هستند را شناسائی کنند.»

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی علوم اعصاب (journal Neurology) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.