راه اندازی آزمایشگاههای ازدیاد برداشت نفت در کشور

معین نبی پور – مدیرعامل شرکت دانش بنیان «فناوری ازدیاد برداشت فارس» در پارک علم و فناوری استان فارس به  مهر گفت: با توجه به اینکه بعد از برداشت نفت، هشتاد درصد آن زیرزمین باقی می ماند و این میزان از نفت، ارزش ۳۰۰ میلیاردی دارد از این رو این شرکت در راستای ازدیاد برداشت نفت فعالیت می کند. وی با بیان اینکه این شرکت شرایطی را جهت بهره برداری بیشتر از نفت نیز فراهم می کند، گفت:  این شرکت دانش بنیان در راستای ازدیاد برداشت نفت و گاز، توانسته تا کنون ۵۰ دستگاه را از طریق دانش فنی و تحقیقات دانشگاهی تولید کند.

وی افزود: همچنین این شرکت  برای اولین بار، قادر است آزمایشگاههای ازدیاد برداشت نفت را جهت انجام تحقیقات و تولید صنعتی در کشور راه اندازی کند.

نبی پور با بیان اینکه تا کنون این آزمایشگاه توسط مهندسین خارجی در کشور راه اندازی می شده، گفت: این مجموعه با اهداف ایجاد آزمایشگاه خواص سنگ معدن، آزمایشگاه خواص سیالات  مخزن و آزمایشگاه ازدیاد برداشت از مخازن فعالیت می کند.

وی افزود: آزمایشگاههای راه اندازی شده توسط این شرکت، مجهز به دستگاههای است که توسط محققان همین شرکت به تولید می رسند.

وی عنوان کرد: گروه طراحی و ساخت این شرکت، مجموعه کامل تجهیزات مهندسی نفت را با بالاترین کیفیت و با تکیه بر فناوری روزآمد در اختیار شرکت های ارائه کننده سرویس های آزمایشگاهی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی قرار می دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در ادامه افزود: همچنین انجام مطالعاتی در خصوص شبیه سازی و تهیه مدل دینامیک، مطالعات زمین شناسی و لرزه نگاری، مطالعات پتروفیزیکی و تهیه مدل استاتیک و مطالعه طراحی تجهیزات سطح الارضی از جمله فعالیت این شرکت دانش بنیان به شمار می روند. شرکت فناوری ازدیاد برداشت فارس فعالیت رسمی خود را در پارک علم و فناوری فارس با همکاری جمعی از اساتید و دانش آموختگان دانشگاه شیراز از سال ۱۳۸۹ آغازکرده است.

فعالیت های این شرکت در حال حاضر در مهمترین شاخه صنعتی کشور (صنعت نفت و گاز) عمدتاً بر سه زمینه اصلی طراحی و ساخت تجهیزات آموزشی، پژوهشی و صنعتی مهندسی نفت، ارائه خدمات و مطالعات مخازن متمرکز شده است.