کشف 8 کهکشان دوکی شکل جدید

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،محققان موسسه "ماکس پلانک" در آلمان در بررسی‌های خود متوجه شدند تعداد کهکشان‌های دوکی‌شکل بیشتر از تصورات پیشین دانشمندان است.

در ذهن بسیاری از افراد کهکشان‌ها صرفا شبیه به کهکشان راه شیری هستند که به صفحه‌های بسیار بزرگی محدود می‌شوند که در حال گردش به دور مرکز صفحه هستند. اما این کهکشان‌های مارپیچی دیسکی تنها نوع کهکشان‌ها نیستند و اشکال متنوعی از کهکشان‌ها در جهان وجود دارند.

محققان موسسه ماکس پلانک آلمان در بررسی‌های خود متوجه شدند که یکی از کهکشان‌هایی که تعداد آنها بسیار بیشتر از تصورات دانشمندان است، کهکشان‌های دوکی‌شکل هستند.این کهکشان‌ها همانند یک سیگار برگ به دور محور مرکزی خود می‌چرخند و شکل دوک نخ‌ریسی به خود می‌گیرند.

تیم تحقیقاتی موسسه ماکس پلانک به سرپرستی "آتانسیا تساتسی"( Athanasia Tsatsi) با استفاده از داده‌های نقشه‌ بیش از 600 کهکشان که به نقشه "کالیفا"(CALIFA) مشهور است، موفق شدند هشت کهکشان دوکی‌شکل جدید را شناسایی کنند و تعداد این کهکشان‌ها را از 12 مورد شناخته شده به 20 مورد برسانند.

با استفاده از داده‌های باکیفیت این تیم محققان نحوه شکل‌گیری این کهکشان‌ها را مشخص کردند.

در حالت کلی کهکشان‌ها با ادغام شدن در یکدیگر بزرگ می‌شوند و برای آنکه یک کهکشان دوکی شکل بگیرد باید دو کهکشان دیسکی بزرگ با زاویه مناسب در هم ادغام شوند.

در پی جاذبه ایجاد شده بین دو کهکشان و ادغام آنها یک کهکشان به عنوان محور مرکزی قرار گرفته و کهکشان دیگر به دور آن همانند دوک چرخش می‌کند.

محققان قصد دارند در آینده با بررسی‌های گسترده‌تر به کشف نمونه‌های بیشتری از این کهکشان‌ها بپردازند.نتایج این تحقیق در ژورنال‌های Astronomy و Astrophysics منتشر شده است.