تغییرات آب و هوائی به مرحله هشدار رسیده است

ژنگ گو گوانگ Zheng Guoguang ، مدیر سازمان هواشناسی چین ؛  در بیانیه ای رسمی از تهدید جدی تغییرات آب و هوائی بر زندگی بشر خبر داده و افزود : " پژوهش ها و مطالعات جدید انجام شده در این حوزه نشان می دهد که  کشور چین به دلیل شرایط خاص خود با سطح بالاتری از تغییرات آب و هوائی نسبت به سایر نقاط دنیا رو به رو است . "

وی با اشاره به روند افزایش گرما در سراسر جهان ، این موضوع را در چین بحرانی دانست و گفت : " طی 60 سال گذشته متوسط دمای هوا در کشور چین به میزان 1.38 درجه سلیسیوس افزایش داشته که این موضوع نشان می دهد ما در هر ده سال با افزایش دمائی در حدود 0.23 رو به رو بوده ایم . این آمار نشان دهنده روند شتابناک گرمایش هوا  در چین است که حدود دو برابر بیشتر از سطح افزایش دما در سایر نقاط جهان محسوب می شود . "

این پژوهشگر و هواشناس برجسته چینی با ابراز نگرانی نسبت به موضوع فوق ، از مسئولان این کشور درخواست کرد که به این مساله به عنوان یک پدیده امنیت ملی نگاه کرده و برای آن چاره ای بیاندیشند  زیرا بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط سازمان هواشناسی ، شرایط نا به سامان جوی و پدیده های غیر عادی مانند طوفان های شدید ، سیل ، خشکسالی ، باران های شدید ، تگرگ و موج های شدید گرما که در سال های اخیر مشاهده می شوند ، همگی ناشی از تاثیرات پدیده تغیرات آب و هوائی به شمار می روند .

ژنگ گو گوانگ همچنین نسبت به تاثیرات مخرب این پدیده بر طرح های عمرانی و ثبات اقتصادی در جهان و کشور چین هشدار داده و اعلام کرد : " پدیده تغییرات آب و هوائی یک تهدید بزرگ برای امنیت پروزه های بزرگی مانند راه آهن تبت شانگهای ، خطوط انتقال انرژی ، سد سازی و پروژه انتقال آب از شمال به جنوب چین و همچنین سایر پروژه های حوزه انرژی و  بوم شناسی است . تغییرات آب و هوائی مخاطرات فراوانی برای بشر داشته و تاثیرات نامطلوبی بر حوزه های مختلف زندگی انسان خواهد داشت . این موضوع می تواند بر سطح استاندارد زندگی ، شرایط اقتصادی و پیشرفت های جهانی تاثیراتی مخرب داشته باشد . نباید فراموش کرد که در حال حاضر بحث آلودگی شدید هوا در کشور چین به یک معضل تبدیل شده و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود .

این موضوع در حالی عنوان می شود که بر اساس آمار های رسمی در سال های گذشته ، کشور چین همواره به عنوان بزرگترین تولید کننده آلاینده های جوی و به ویژه دی اکسید کربن در سراسر دنیا به شمار رفته و این کشور به همراه ایالات متحده امریکا و هندوستان ، بیش از نیمی از آلاینده های جوی را تولید می کنند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا