کشف دروازه 2 هزار و 700 ساله در مصر

روز گذشته ممدوح الدماتی ، وزیر عتیقه جات مصر خبر از کشف دروازه شرقی قلعه باستانی  تارو Tharu Fortress داد . این دژمستحکم نظامی ، مرکز فرماندهی ارتش مصر باستان در دوران پادشاهی جدید در این کشور محسوب می شد .  این کشف جدید در منطقه تل هبوا Tell Habwa در کرانه شرقی کانال سوئز به دست آمده است .

بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ، سه سنگ قطعه بزرگ سنگ آهک از این دروازه بزرگ دارای کتیبه هستند که در آن نام فرعون رامسس دوم دیده می شود . این دژ نظامی ، یکی از مجموعه قلعه هایی بود که در مسیر نظامی موسوم به جاده هوروس ساخته شده بود . این دژ های نظامی ، وظیفه حفاظت از مرزهای شرقی مصر را بر عهده داشتند .

لازم به توضیح است که این عملیات حفاری توسط باستان شناسان مصری در حال انجام بوده و در آن علاوه بر دروازه این قلعه باستانی ، اتاق ساختمان گمرک نیز به دست آمده که از آجر و خشت ساخته شده است . این سازه به فرعون توتموسیس سوم Thutmosis III و رامسس دوم Ramses II تعلق دارد . در این ساختمان گمرکی همچنین تعداد مهر با نام فرعون توتموسیس سوم نیز به دست آمد .

تیم پژوهشی فوق همچنین در بررسی های خود با یک آرامگاه نیز برخورد کردند که در آن بقایای اجسادی از سربازان این دوره به دست آمد که در بدن آن ها آثار جراحت ناشی از میدان جنگ مشاهده می شود .

لازم به توضیح است که سلسله بیست و ششم فراعنه مصر آخرین سلسله از حاکمان این کشور ، پیش از تصرف این سرزمین توسط ایران در دوران هخامنشی محسوب می شود . این سلسله در سال 525 پیش از میلاد توسط سربازان ایرانی سقوط کرد .

از مهمترین فراعنه این سلسله می توان به پسامتیخ اول و آپریس اشاره کرد ، آخرین فرعون این سلسله پسامتیخ سوم نام داشت که توسط کمبوجیه فرزند کورش بزرگ بنیانگذار سلسله هخامنشی شکست خورده و به شوش تبعید شد . پس از رویداد این شاهد حکومت فرمانروایان ایرانی در مصر هستیم .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا