ساخت بتن ضد زلزله توسط دانشمندان

همیشه در محافل عمرانی سخن از ضد زلزله ساختن ساختمان‌ها به میان می‌آید. در تمامی راهکارهای ارائه‌شده شاهد پیشنهاد شدن روش‌هایی برای ساخت ساختمان هستیم که موجب می‌شود تا بتوان ساختمان‌ها را به‌صورت ضد زلزله ساخت ولی در این میان یک سوال بزرگ مطرح می‌شود: تکلیف ساختمان‌هایی که در حال حاضر پابرجا هستند چه خواهد شد؟

دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا برای این موضوع به راه‌حلی هوشمندانه دست‌یافته‌اند. این راهکار در حقیقت شامل یک نوع جدید از بتن است که می‌توان آن را بر روی دیوار اسپری کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان دیوارهای موجود را با یک‌لایه از این ماده پوشاند و ساختمان را در برابر زلزله مقاوم ساخت.  این ماده که بانام کامپوزیت سیمانی انعطاف‌پذیر و دوستدار محیط‌زیست یا EDCC شناخته می‌شود، می‌تواند تحولی در علوم عمرانی ایجاد کند.

این ماده در حقیقت از فیبرهایی بر پایه پلیمر تشکیل‌شده است که یک‌لایه نیرومند و درعین‌حال انعطاف‌پذیر را بر روی دیوار ایجاد می‌کند که برخلاف فولاد می‌تواند در برابر فشار مقاومت کرده و درعین‌حال نیز از خود انعطاف نشان بدهد. این امر موجب می‌شود تا این بتن برخلاف بتن‌های عادی در شرایطی مانند زلزله، در هم نشکسته و خانه را از فروپاشی در امان نگاه دارد.

علت استفاده از عبارت دوستدار محیط‌زیست در نام این محصول نیز به این دلیل است که 70 درصد از مواد شیمیایی سیمان به‌کاررفته در این ماده در حقیقت با محصولات جانبی صنعتی‌ای به نام flyash جایگزین شده است که آسیب به‌مراتب کمتری برای محیط‌زیست به همراه دارد.

در آزمایش‌های انجام‌شده بر روی EDCC در محیط آزمایشگاه شاهد این بودیم که یک‌لایه 10 میلی‌متری از این ماده بر روی یک دیوار بتنی عادی کشیده شد. درنتیجه نیز زلزله‌ای بین 9 تا 9.1 ریشتر بر روی این دیوار شبیه‌سازی شد و درنهایت دیوار یادشده توانست تا به‌خوبی در برابر لرزش‌های مهیب رخ‌داده مقاومت کند. البته هنوز زمان عرضه تجاری این بتن مشخص نشده است.