طراحی سیستمی برای تسریع و افزایش اثربخشی گفتاردرمانی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، در این روش با استفاده از یک پروب اولتراسوند که زیر فک قرار دارد، تمام حرکات زبان، حالات فک و دندان‌ها ضبط می‌شود و توسط یک الگوریتم یادگیری ماشین،‌ پردازش می شود.

هدف این الگوریتم آواشناسی با استفاده از زبان است که در حفره دهان پنهان شده و حرکاتش نمایان نیست. این کاوشگر علاوه بر زبان، حالت دندان‌ها و کام را نیز نشان می‌دهد و پردازش می‌کند. با استفاده از این سیستم می توان مشکلات تلفظ را در گفتار درمانی یا یادگیری زبان خارجی با صحیح ترین تلفظ بررسی کرد. این سیستم 'بیوفیدبک بصری' نام دارد.
معمولا در افرادی که اختلال گفتاری دارند و بعضی کلمات را نامفهوم ادا می کنند، از تمرینات تکراری گفتاردرمانی استفاده می‌شود. در صورتیکه با استفاده از این سیستم، بیمار و درمانگر می‌توانند حرکات فک، موقعیت زبان و دندان ها را ببینند و مشکلاتی که منجر به ادای نامفهوم کلمه می شود را برطرف کنند. حل مشکلات زمانی با استفاده از این شیوه بسیار سریعتر و صحیح تر است.
در حال حاضر نمونه اولیه این سیستم بر روی سخنرانان سالم تایید شده است و یک نسخه ساده تر برای بیمارانی که جراحی زبان داشته‌اند، آزمایش می‌شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Speech Communication منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا