بهانه روزنامه دست راستی آمریکایی برای درخواست لغو برجام توسط ترامپ

به گزارش سیناپرس به نقل از  ایرنا،دراین میان «وال استریت ژورنال»  به بهانه اینکه ' در تولید ایزوتوپ های پزشکی عنصر مولیبدنیوم از اورانیوم کم غنی شده در حد 4 درصد استفاده می شود'، آن بخش از برجام را که حق ایران را برای غنی سازی پایین اورانیوم به رسمیت می شناسد، ناقض یک قانون فدرال آمریکا خواند و از ترامپ خواست که برجام را لغو کند.

روزنامه دست راستی آمریکایی در تفسیری با هدف قانع کردن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای لغو توافق هسته ای و با اشاره به تصمیم جدید وی درباره این توافق نوشت: باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشد که اجرای این توافق ناقض قانون فدرال آمریکا و بطور مشخص قانون 2012 تولید ایزوتوپ های پزشکی ایالات متحده است.

وال استریت ژورنال در ادامه تفسیر خود افزود: قانون 2012 به دنبال پایان دادن به خطر اشاعه هسته ای مرتبط با تولیدات خارجی مواد رادیواکتیو با استفاده از اورانیوم غنی شده در حد تولید سلاح اتمی برای مصارف پزشکی است. پزشکان آمریکایی سالانه از یکی از ایزوتوپ ها مولیبدنیوم یعنی مولیبدنیوم 99، در 20 میلیون فرآیند برای تشخیص مراحل اولیه سرطان، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های کشنده استفاده می کنند، اما ایالات متحده آمریکا توان تولید داخلی این نوع از ایزوتوپ ها را ندارد و در این زمینه به تولیدکننده های خارجی که اورانیوم غنی شده مورد نیاز خود را از آمریکا تامین می کنند، وابسته است.
کنگره در نظر داشت تا با تصویب قانون 2012، در حین افزایش میزان تولید داخلی مولیبدنیوم 99 برای تامین نیاز آمریکا به این ایزوتوپ، به صادرات اورانیوم غنی شده پایان دهد. با توجه به این امر که آمریکا مصرف کننده نیمی از مولیبدنیوم 99 جهان است، افزایش تولیدات آمریکا می توانست به محدود شدن توان تولیدکنندگان خارجی ایزوتوپ در کنترل بازار و فروش تولیدات خود در سطح جهانی بینجامد.
برطبق این قانون، اداره ملی امنیت هسته ای آمریکا موظف است تا با به کار گرفتن برنامه هایی کارآفرینان آمریکایی را به دستیابی به راههایی برای تولید مولیبدنیوم 99 بدون نیاز به استفاده از اورانیوم غنی شده، تشویق کند؛ با این هدف که میزان این تولیدات به آنجا برسد که توقف صادرات اورنیوم غنی شده آمریکا را توجیه کند. دولت اوباما آشکارا در اجرای الزامات این قانون، ناکام بود. مولیبدنیوم 99 در آمریکا تولید نمی شود و دولت این کشور همچنان به صادرات اورانیوم ادامه می دهد.
توافق (هسته ای) ایران اوضاع را بدتر کرده است. این توافق بطور خاص به ایران حق نامحدودی را برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز در تولید ایزوتوپ های پزشکی، می دهد. ایران می تواند آزادانه در کنترل میزان تولید و قیمت ها به دیگر تولیدکنندگان این دست از ایزوتوپ ها بپیوندد.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اوایل امسال که پیشتر در راس هیئت مذاکره کننده ایران بود، از قصد ایران برای تبدیل به یکی از تولیدکنندگان عمده ایزوتوپ های پزشکی خبر داد.
موضوع حائز اهمیت این است که برجام آمریکا و دیگر طرف های این توافق را به یاری رساندن به طراحی و تولید ایزوتوپ های پزشکی در ایران از راه تبادل فناوری، تامین مالی پروژه ها، اعتبار صادراتی و دیگر انواع سرمایه گذاری متعهد کرده است. اتحادیه اروپا در همین راستا گروهی مشترک برای همکاری اتمی با ایران تشکیل داده است.
ایالات متحده آمریکا نمی تواند بدون نقض قانون تولید ایزوتوپ های پزشکی این کشور که در پی کنترل تولیدات خارجی ایزوتوپ های پزشکی است، به این دست از تعهدات خود جامه عمل بپوشاند و بر طبق قانون آمریکا شکی وجود ندارد که کدامیک از این تعهدات به دیگری ارجحیت دارند.
دولت اوباما که می دانست سنای (در اختیار جمهوریخواهان) آمریکا هیچگاه برجام را به عنوان یک معاهده به تصویب نخواهد رساند، آن را به عنوان یک 'توافق اجرایی' مطرح کرد.
چنین توافقاتی ممکن است جنبه قانونی داشته باشند، اما بر اساس قانون اساسی (آمریکا) رئیس جمهوری کشور حق لغو یکجانبه هیچ «قانونی» را ندارد. این دلیل دیگری است که دولت آمریکا باید توافق ایران را ملغی و بی اعتبار اعلام کند.
 این بهانه تراشی در حالیست که اولا آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش از آغاز گفت و گوهای هسته ای ایران و 1 5 نیز تایید کرده بودند که دلیلی دال بر تخطی ایران از برنامه صلح آمیز هسته ای خود نیافته اند، دیگر اینکه اورانیومی که تا بیش از 90 درصد غنی نشده باشد کاربرد نظامی ندارد و سرانجام اینکه آمریکا و متحدانش تولیدکنندگان در دوران تحریم های سنگین پیش از توافق هسته ای در مسیر فروش این گونه داروهای حیاتی تولیدشده از فناوری هسته ای توسط تولیدکنندگان جهانی آن به ایران مانع می تراشیدند و با جان بیماران ایرانی بازی می‌کنند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب گذشته (به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون کاخ سفید اعلام کرد و از جمله گفت که از این پس از تایید پایبندی ایران به برجام، که طبق یک مصوبه کنگره آمریکا به رئیس جمهوری این کشور سپرده شده، سرباز می زند و تصمیم گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا