تعیین سن و میزان ناتوانی اسپرم

در تحقیقات مختلف، تأثیر سن زنان بر سلامت فرزندان مشخص شده است؛ در مطالعات اخیر، تأثیرات مشابه سن مردان بر سلامت فرزندان مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

نتایج تحقیقات محققان دانشگاه یوتا نشان می دهد، پدران مسن تر – نسبت به مادران مسن تر – جهش های ژنتیکی بیشتری را به فرزندان انتقال می دهند و فرزندان این گروه از پدران، بیشتر درمعرض ابتلا به اوتیسم و اسکیزوفرنی قرار دارند.

تیم جنکینز (Tim Jenkins) سرپرست تیم تحقیقاتی گفت: شواهد بدست آمده نشان می دهند، پدران مسن تر از طریق برچسب های اپی ژنتیک بر روی DNA در اسپرم، مخاطرات سلامتی را به فرزندان خود منتقل می کنند. این برچسب ها باعث ایجاد تغییر در ژن های فعال شده و عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی و سیگار کشیدن، باعث ایجاد تغییرات اپی ژنتیکی می شوند.

در این مطالعه، محققان با بررسی اسپرم 350 داوطلب، سوئیچ های ژنتیکی را مورد ارزیابی قرار داده و تغییراتی را در 147 نقطه در ژنوم شناسایی کردند که احتمالا با سن مردان در ارتباط هستند.

با استفاده از این اطلاعات، ابزار حسابگر سن اسپرم (sperm age calculator) طراحی شد که وضعیت DNA اسپرم مردان را در این 147 سایت ارزیابی می کند. این ابزار می تواند سن مردان را با دقت 85 درصد تخمین زده و مشخص کند که آیا عمر اسپرم با سن واقعی مردان مطابقت دارد یا خیر.

بخش دیگر این مطالعه نشان می دهد، مردان سیگاری دارای اسپرم های مسن تر و ضعیف تری هستند. به عنوان مثال، با ابزار حسابگر سن اسپرم، عمر اسپرم یک مرد سیگاری 40 ساله، 44 سال و بیشتر محاسبه گردید.

مایکل کارول (Michael Carrol) از دانشگاه منچستر متروپلیتن نیز درخصوص یافته های این مطالعه گفت: سیگار کشیدن مادران بر سلامت جنین بشدت اثر می گذارد، اما شواهد بیشتری بدست آورده ایم که نشان می دهند، سیگار بر سلامت (باروری) مردان نیز اثرگذار است و این مسأله تنها به وضعیت حرکت اسپرم یا شکل ظاهری آن خلاصه نمی شود، بلکه این تغییرات را می توان در سطوح مولکولی که بر سلامت فرزندان تأثیر می گذارد نیز مشاهده کرد.

کارول افزود: اگر مردی در دهه 30 یا 40 سالگی باشد و حسابگر سن اسپرم، عمر اسپرم وی را 50 یا 60 سال نشان دهد، باید دلایل این مسأله شناسایی و با تغییر در عوامل تأثیرگذار، روند ساعت عمر (و پیری زودهنگام) اسپرم معکوس شود.

نتایج این یافته اواخر اکتبر در نشست سالانه انجمن پزشکی باروری آمریکا در سن آنتونیو، تگزاس ارائه خواهد شد.

منبع: newscientist