صنعت تجهیزات پزشکی نباید در جا بزند

 دکتر محمد رازی درآستانه برگزاری بیست و پنجمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران که قرار است  29 آبان لغایت 3 آذر در هتل المپیک برگزار شود ، درباره مشکلات تعرفه ای در حوزه ارتوپدی اظهارداشت: رئیس جدید سازمان نظام پزشکی این نوید را به جامعه پزشکی و ارتوپدی داده‌اند که انشاالله مشکلات مربوط به تعرفه‌ها رفع و خواسته‌ها و مطالبات جامعه پزشکی محقق خواهد شد.
وی افزود: همه جامعه پزشکی و متخصصین مختلف  با در نظرگرفتن وضعیت جامعه و وضعیت درآمدی مردم و دولت، خواستار نظر منصفانه و عادلانه بیمه‌ها و دولت نسبت به تعرفه ها هستند و فقط تعرفه ای واقعی که جامع الشرایط بوده و عدالت کامل بین رشته ای و درون رشته ای را تأمین کند می‌تواند آرامش و‌اطمینان خاطر را به جامعه پزشکی و مراکز درمانی باز گرداند و زمینه را برای خدمت رسانی هر چه بیش‌تر به هموطنان عزیز فراهم آورد.  
 رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: متاسفانه این کلمات بسیار راحت به زبان می آیند ولی در عمل بسیار سخت انجام می شود و من با توجه به اطلاعی که از شخصیت دکتر فاضل دارم و پیگیرهایی که ایشان انجام می‌دهند مطمئن خواهم بود مشکلات کاسته خواهد شد.
رازی بیان داشت: رئیس جدید سازمان  نظام پزشکی بطور جامع مورد حمایت‌های پزشکان بوده و شکی نیست که ایشان موضوع را پیگیری خواهند کرد.
 وی در پاسخ به این سوال که پیش از این گفته شده که همکاران ارتوپد شما به دلیل وضعیت تعرفه‌های نامناسب از وسایل و تجهیزات مناسبی در جراحی های ارتوپدی استفاده نمی‌کنند، گفت: استفاده از لوازم پزشکی مناسب و یا نامناسب ربطی به تعرفه ندارد. تهیه و توضیع لوازم پزشکی داخلی و خارجی تحت نظارت وزارت بهداشت است و بخصوص در بیمارستان‌های دولتی پزشکان هیچ نقشی در انتخاب  لوازم پزشکی از نظر نوع و کیفیت ندارند و در این بیمارستان‌ها پزشکان از لوازمی استفاده می‌کنند که بیمارستان تهیه می نماید.
 رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران عنوان کرد: تجهیزات پزشکی هزینه های بسیار سنگینی را به کشور تحمیل می‌کنند، و از طرفی باید از استاندارد های کافی برخوردار باشند،  هر کشوری از جمله کشور عزیز ما ایران اگر بخواهد روی پایه خود بایستد باید در جهت تولیدات داخلی گام بردارد و همکاران بنده نیز  در همین زمینه تلاش میکنند تا حمایت لازم از تولیدات داخلی انجام شود. ولی باید در نظر داشته باشیم که تولیدات داخلی فقط در سایه رقابت با لوازم مشابه داخلی و خارجی دیگر  و نظارت دقیق وزارت بهداشت و موسسات استاندارد داخلی و خارجی می‌تواند موفق باشد.  
وی افزود:لوازم پزشکی با جان مردم سروکار دارند و باید به روز باشند و توان رقابت با انواع مشابه خارجی را داشته باشند،  در مورد لوازم پزشکی پایبند بودن به استانداردها و نظارت مستمر بسیار مهم و ضروری است، و این صنعت نباید همچون برخی شرکت‌های خودروسازی باشد،  تجهیزات پزشکی همچون یک پیکان  نیست که تا ۴۰ سال تولید شود و هیچ تغییری نکند.
همچنین در رابطه با حمایت از تولید داخلی  نظارت دقیقی لازم است تا محصولات فاقد استاندارد از خارج از مرزها با برچسب ساخت ایران وارد کشور نشود.  
 رازی تصریح کرد: در کشور مهندسین بسیار خوبی داریم که تجهیزات پزشکی را می توانند با استاندارد های لازم تولید کنند،  البته این بدان معنی نیست که دیگر نیازی به محصولات خارجی نیست.   
 رئیس انجمن ارتوپدی ایران در پاسخ به این سوال که آیا شما در حال حاضر این نوید را به بیماران می‌دهید که در جراحی‌های ارتوپدی آنها تجهیزات مناسب استفاده می‌شود؟ گفت: دراین رابطه اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت صاحب نظر است، و بطور کلی در حال حاضر از محصولات با استاندارد بالا و حتی برند  های گران قیمت خارجی استفاده می‌شود که شاید با در نظر گرفتن وضعیت در آمدی کشور  باید برنامه ریزی های نظارتی دقیق تری در رابطه با میزان مصرف آنها اعمال شود.  
بیست و پنجمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران 29 آبان لغایت 3 آذر در هتل المپیک برگزار می شوددر کنگره امسال 11 سخنران خارجی از کشورهای آمریکا، کره، ترکیه، آلمان ، کلمبیا، انگلستان، کانادا، اتریش حضور دارند .
همچنین در بیست و پنجمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران 6 ری لایو سرجری هیپ، دست ، تروما، زانو ، مچ پا، شانه برگزار می شود
از جمله کارگاههایی که در حاشیه کنگره برگزار می شود می توان به ستون فقرات، تروما، دست،تومور، شانه، اطفال، هیپ، مچ پا، اخلاق پزشکی، جراحی زانو و همچمین جلسه مجمع عمومی برگزار خواهد شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا