مشاهده پرنده درمعرض انقراض در تالاب گندمان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،شهرام احمدی افزود: مشاهده این گونه با اهمیت و در خطر انقراض جهانی در تالاب بین المللی گندمان نشانگر ارزش زیستگاهی این تالاب است.
وی افزود: اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) وضعیت خروس کولی دشتی را در معرض انقراض طبقه ‌بندی و علت آن را نیز کاهش شدید تعداد این پرنده در دهه ‌های گذشته عنوان کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص ویژگی های ظاهری این پرنده گفت: طول بدن خروس کولی دشتی 29 سانتیمتر و این پرنده به نسبت درشت و پادراز است و رنگ بدنش از دور خاکستری مایل به صورتی به چشم می‌آید که از نزدیک، تارک سیاه آن با ابروی سفیدش که در پس گردن به شکل حرف V لاتین تلاقی پیدا می‌ کند، تضاد ویژه ‌ای پدید می‌ آورد.
احمدی با بیان اینکه هنوز علت اصلی کاهش چشمگیر تعداد این پرنده مشخص نیست، افزود: این پرنده زمستان ها در ایران به صورت مهاجر عبوری، در نواحی دریای خزر و شمال غربی کشور، همچنین جنوب کشور در کرانه‌ های خلیج فارس دیده شده است.
وی، ایجاد شرایط مناسب در تالاب گندمان، همچنین خشکسالی ‌های اخیر و خشک شدن برخی تالابها را از عوامل مشاهده این پرنده در تالاب گندمان دانست و گفت: از آنجا که این گونه با برخی گونه های دیگر پرندگان وابستگی بیشتری دارد، احتمال مشاهده گونه های دیگر در این تالاب ارزشمند، دور از انتظار نیست.
خروس کولی دشتی یا خروس کولی اجتماعی با نام علمی Vanellus gregarius، گونه ‌ای خروس کولی عضو تیره سلیمیان است. این پرنده در قزاقستان و روسیه تولید مثل و در منطقه خاورمیانه، از جمله ایران، زمستان‌ گذرانی می‌کند. این پرنده در اروپا کمیاب است، این گونه به خاطر کاهش بسیار چشمگیر جمعیت ازطرف سازمان محیط زیست جهانی (IUCN) درطبقه بحرانی CR قرارگرفته است.
تالاب گندمان در نزدیکی شهر گندمان شهرستان بروجن واقع شده است. این تالاب در واقع به عنوان یکی از آبگیرهای حوضه آبریز آق بلاغ شناخته می شود که با فاصله ‌ای نه ‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است. به طوری که بخشی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرآزیر می ‌شود.
وسعت تالاب گندمان ۹۸۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۱۹ متر است. منابع تامین کننده آب تالاب گندمان علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا