نگاهی به پرونده هسته ای آمریکا

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه بار دیگر با تکرار ادعای قبلی، ایران را متهم کرد که به روح توافقنامه برجام پایبند نبوده است.

این ادعاها درحالی مطرح می شود که به تأیید چندین باره آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، ایران به تمامی تعهدات مربوط به معاهده هسته ای پایبند بوده است.

ایران تمامی تعهدات خود را در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (JCOPA)  اجرا کرده است

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد: همانطور که به اعضاء هیئت مدیره گزارش دادم، ایران تمامی تعهدات خود در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (JCOPA) را اجرا کرده و درحال اجراست و دسترسی به تمامی مکان های مورد نیاز برای بازدید فراهم بوده است.

جبران ناکامی برابر کره شمالی با تهدید ایران

آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی، بزرگترین آزمایش هسته ای در تاریخ این کشور است. این بمب از قابلیت بارگذاری بر روی موشک های بالستیک برخوردار است.

آمریکا در پاسخ به انجام ششمین آزمایش هسته ای توسط کره شمالی، این کشور را به اقدام نظامی تهدید کرده است. با توجه به این‌ که کره شمالی اکنون به سلاحی با قابلیت هدف قرار دادن مستقیم آمریکا مجهز است، حمله نظامی آمریکا قطعا شرایط منطقه و جهان را وخیم تر خواهد کرد.

بسیاری از تحلیلگران، اقدام رئیس جمهور آمریکا در هدف قرار دادن معاهده هسته ای را تلاشی برای ایجاد تنش در خاورمیانه و جبران شکست دونالد ترامپ در برابر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی توصیف می کنند.

مارتین جی (Martin Jay)، روزنامه نگار انگلیسی و برنده جایزه معتبر سازمان ملل به نام جایزه یادبود الیزابت نویفر (UNCA)، حمله دونالد ترامپ به معاهده هسته ای ایران را تلاش برای ایجاد تنش در خاورمیانه با هدف گمراه کردن اذهان از رویکرد شکست خورده آمریکا در برابر کره شمالی می داند.

"پسر" اتمی آمریکا

درحالی رئیس جمهور آمریکا، ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای می کند که این کشور خود دارای سیاه ترین پرونده در زمینه استفاده از سلاح هسته ای در جهان است.

بسیاری از تحلیلگران، اقدام رئیس جمهور آمریکا در هدف قرار دادن معاهده هسته ای را تلاشی برای ایجاد تنش در خاورمیانه و جبران شکست دونالد ترامپ در برابر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی توصیف می کنند

"پسر کوچک" و "مرد چاق" نام های آشنایی برای مردم ژاپن و جهان هستند. بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی (ژاپن)، بیش از 200 هزار کشته برجای گذاشت و نام آمریکا را به عنوان مسبب وحشتناک ترین قتل عام تاریخ، در اذهان مردم جهان ثبت کرد.

بمب اتمی پسر کوچک (Little Boy) در تاریخ ۶ اوت ۱۹۴۵ میلادی (ایام جنگ جهانی دوم)، در فاصله ۶۰۰ متری آسمان هیروشیما منفجر شد و بیش از ۱۲۰ هزار نفر از ساکنان این شهر ۳۳۰ هزار نفری را به کام مرگ کشید.

(بمب اتمی پسر کوچک – تصویر: Getty Images)

بمب اتمی مرد چاق (Fat Man) نیز در تاریخ 9 اوت 1945 بر بالای شهر ناکازاکی منفجر شد و بیش از 80 هزار نفر از مردم این شهر را قتل عام کرد.

(بمب اتمی مرد چاق – تصویر: Reuters)

آمریکا که پرونده سیاهی در زمینه استفاده از تسلیحات هسته ای بر علیه مردم بی دفاع کشور دیگری داشته و درحال حاضر بیش از 7 هزار سلاح هسته ای در اختیار دارد، چگونه می تواند مدعی تلاش برای نجات جهان از خطر یک ایران هسته ای باشد؟ کشوری که برنامه صلح آمیز هسته ای آن، از سوی نهاد مسئول، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، تأیید شده است.

برنامه موشکی ایران، سلاحی بازدارنده در برابر متجاوزان

آمریکا عنوان کرده که با هدف مقابله با برنامه موشکی ایران، بدنبال اعمال تحریم های بیشتر است. همانطور که در گزارش قبلی به آن اشاره شد، موشک های بالستیک مهمترین تسلیحات بازدارنده دنیا محسوب می شوند و حدود 30 کشور جهان، صاحب انواع مختلف این موشک ها هستند و این مسأله، تنها محدود به ایران نیست.

موشک بالستیک، راکت های هدایت پذیری با ابعاد بزرگ هستند که پس از پرتاب، مسیری بالستیکی را طی می کنند تا سرجنگی خود را به محدوده هدف برسانند. مسیر بالستیک یعنی موشک هنگام پرتاب، تمام سوخت خود را صرف رساندن خود به بالاترین ارتفاع ممکن برای قرار گرفتن در مسیر مناسب سقوط روی هدف می کند.

باتوجه به فعالیت گروه های تروریستی در منطقه و مرزهای اطراف، ایران با بهره مندی از موشک های میان برد و دور برد، توان دفاعی خود را افزایش داده است که نمونه اخیر آن را می توان در حمله موشکی به مواضع فرماندهی تروریست های تکفیری داعش در دیرالزور سوریه در پاسخ به حمله تروریستی داعش در خرداد ماه امسال به تهران مشاهده کرد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

*کاریکاتور: حسن کریم زاده

منابع:  RT / businessinsider / theguardian / abc.net

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا