پاستوریزاسیون شیر خام با سامانه نانویی محققان کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر مریم هاشمی با اشاره به اجرای طرح استفاده از سامانه نانوکویتاسیون برای پاستوریزاسیون سرد شیر، اظهار کرد: در این طرح، ایرادات این سامانه رفع و اصلاحات آن انجام شد و به شرایط بهینه‌ای رسیدیم که امکان پاستوریزاسیون شیر خام با این سامانه فراهم شد.

وی با بیان اینکه طرح به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، ادامه داد: سال گذشته درخواستی از شرکت کشت و صنعت مغان برای بهره‌برداری از این طرح در واحدهای پرورش گوساله ارائه شد.

هاشمی با بیان اینکه در واحد پرورش گوساله، گوساله‌ها در دو ماه نخست صرفا از شیر تغذیه می‌کنند، ادامه داد: از این رو ریسک ابتلای آنها به بیماری‌های عفونی، اسهال و مرگ و میر بالا است؛ بر این اساس پیشنهاد استفاده از این سیستم متحرک مطرح و بعد از انتقال سیستم به مجموعه شرکت کشت و صنعت مغان، تاثیر آن بر روی مرگ و میر گوساله‌ها ارزیابی شد.

هاشمی توسعه کاربردهای فناوری پلاسما را از دیگر دستاوردهای این طرح نام برد و افزود: پلاسمای سرد را برای کاهش بار میکروبی انواع ادویه و سبزیجات خشک در قالب قرارداد توسعه کاربرد با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کاربردی کردیم؛ ضمن آنکه پروژه‌های دیگر در زمینه افزایش ماندگاری مواد غذایی، میوه و گوشت در دستور کار قرار دارد.

به گفته رئیس بخش بیوتکنولوژی میکروبی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در این طرح تلاش می‌شود ماندگاری گوشت مرغ تا دو برابر افزایش یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا