سزارین عامل چاقی و حساسیت در نوزادان

پژوهشگران برای نخستین بار موفق به اثبات تاثیر عمل سزارین بر چاقی و اضافه وزن در موش ها شدند. این عمل احتمالا به دلیل ایجاد اختلال در روند طبیعی میکروبیوم و نحوه به دنیا آمدن نوزادان رخ می دهد. تا همین اواخر تصور می شد نوزادان با روده ای فاقد باکتری به دنیا می آیند ولی تحقیقات جدید نشان می دهد روده نوزادان دارای باکتری های مهم و مفیدی هستند که برخی از آن ها در حین زایمان و به دنیا آمدن طبیعی نوزاد، از مادر به وی منتقل می شوند.

نوزادانی که با عمل سزارین متولد می شوند این باکتری های لازم را دریافت نکرده و احتمالا همین موضوع دلیل وجود تفاوت در ساختار میکروبیوم ان ها با نوزادانی است که به طور طبیعی متولد شده اند. وجود باکتری های طبیعی در بدن انسان جهت انجام شدن بسیاری از فعالیت های بدن مهم بوده و فقدان ان دلیل اصلی بروز چاقی؛ حساسیت و آسم در سنین بالاتر در کودکانی است که با روش سزارین متولد می شوند.

نوزادانی که با عمل سزارین متولد می شوند باکتری های لازم روده را دریافت نکرده و احتمالا همین موضوع دلیل وجود تفاوت در ساختار میکروبیوم آن ها با نوزادانی است که به طور طبیعی متولد شده اند. وجود باکتری های طبیعی در بدن انسان جهت انجام شدن بسیاری از فعالیت های بدن مهم بوده و فقدان ان دلیل اصلی بروز چاقی؛ حساسیت و آسم در سنین بالاتر در کودکانی است که با روش سزارین متولد می شوند.

ماریا دومینیگز بلو (Maria Dominguez-Bello ) از پژوهشگران دانشگاه نیویورک برای بررسی دقیق این موضوع، اقدام به انجام عمل سزارین روی 34 موش آزمایشگاهی کرده و نتیجه به دست آمده را با 35 موش که به طور طبیعی متولد شده بودند، مقایسه کرد.  زمانی که این موش ها به سن رشد رسیده و 15 هفته عمر کردند، تفاوت آشکاری در  وزن و ظاهر فیزیکی آن ها مشاهده شد. موش های متولد شده توسط روش سزارین 33 درصد چاقتر از موش هایی بودند که به طور طبیعی به دنیا آمده بودند.

به گفته ماریا دومینیگز بلو این موضوع در نوزادان دختر بیشتر مشاهده شده و رقم چاقی در نوزادان مذکر حدود 20 درصد بود در حالی که در برخی موارد نوزادان مونث شاهد اضافه وزنی تا 70 درصد بیشتر نیز بودند. وی در این رابطه اعلام کرد: «نتایج به دست آمده موجب شگفتی ما شد زیرا دلیل قطعی این موضوع را نمی دانیم.»

در ادامه پژوهشگران اقدام به مطالعه ساختار میکروبی روده هر دو گروه مورد بررسی کرده و دریافتند تا هفته چهارم تولد موش ها، گروه سزارین شده دارای میزان باکتری های روده ای بسیار کمتری هستند. پژوهشگران هنوز قادر به شناسائی سایر تاثیرات این فقدان باکتری های مفید بر سلامت نوزادان نشده اند. البته علی رغم چاق تر بودن موش های متولد شده از طریق سزارین، نمی توان ادعا کرد که سطح سلامتی ان ها کمتر از سایرین است و این موضوع در اضافه وزن آن ها نمود بیشتری دارد.  این موض ها دارای چربی بدنی بیشتری نسبت به موش های متولد شده به روش طبیعی نیستند اما به نظر می رسد که استخوان ها، چربی ها و بافت های آن ها خیلی بیشتر از موش های متولد شده با روش طبیعی رشد می کنند.

پژوهشگران گمان می کنند که وجود این باکتری ها در مجرای طبیعی زایمان می تواند در چاقی و اضافه وزن پس از تولد و در سنین بالاتر موثر باشد.

منبع: newscientist