سفر به ارتفاعات باستانی کانادا با سیستم دید خیابانی گوگل

سیستم دید خیابانی گوگل یکی از محبوب‌ترین خدمات نقشه محور این شرکت در تمامی جهان به‌حساب می‌آید. هرروز بخشی جدید از جهان به این سیستم افزوده می‌شود که تعدادی از این افزونه‌ها بسیار هیجان‌انگیز و جذاب به‌حساب می‌آیند. در این میان آخرین نمونه‌ای که به این سیستم افزوده‌شده است، ارتفاعات موجود در پارک ملی کوتینیرپاک (Quttinirpaaq) در کشور کانادا هستند.

این ارتفاعات در حقیقت در پارک ملی‌ای با همین نام قرارگرفته‌اند که در فاصله‌ای نزدیک به 800 کیلومتر نسبت به قطب شمال قرار دارند. این پارک در حقیقت نه‌تنها ازنظر طبیعی از ارزش بالایی برخوردار است بلکه ارزش باستان‌شناسی و تاریخی آن نیز بسیار ویژه است.

سایت‌های باستان‌شناسی 4 هزارساله‌ای در پارک کوتینیرپاک قرارگرفته‌اند که موجب شده‌اند تا این مکان به یک گنجینه ملی برای کشور کانادا بدل شود. بااین‌حال یک وجود ضرب‌المثل قدیمی پارسی وجود دارد که می‌گوید: «شنیدن کی بود مانند دیدن» و اقدام گوگل نیز دقیقا مصداق بارزی از این موضوع است.

سیستم استریت ویو یا دید خیابانی گوگل می‌تواند جزئیاتی خیره کننده از این منطقه را به شما نمایش بدهد. تابستان سال پیش بود که گروهی از کوه‌پیمایان وابسته به گوگل به سراغ بازدید از این منطقه زیبا رفتند و پس از دیدن حیات‌وحش منحصربه‌فرد و ایزوله شده این مکان، آن را به لیست دید خیابانی افزودند. جالب است بدانید که در هرسال کمتر از 50 نفر از این منطقه بازدید می‌کنند. کلمه کوتینیرپاک در زبان لوکونتیتوت (Inuktitut) که یک زبان محلی این منطقه به‌حساب می‌آید به معنای بالاترین نقطه جهان است.

شایان‌ذکر است که علاوه بر منطقه یاد شده، یکی از جاذبه‌های دیگر کانادا به نام گریس فیورد (Grise Fiord) نیز به سیستم دید خیابانی گوگل افزوده‌شده است. گریس فیورد در حقیقت شمالی‌ترین حضور انسان‌ها در کانادا را شمال می‌شود و جمعیت این منطقه کمتر از 200 نفر است.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا