ضرورت راه اندازی مرکز تحقیقات طب سنتی در ایران

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر محمد باقر لاریجانی در همایش دانش آموختگان و دانشجویان طب سنتی ایران که امروز (پنجشنبه) در دانشکده طب ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با تاکید بر این که استفاده از طب سنتی ایرانی – اسلامی در جامعه به موضوع جدی تبدیل شده است، اظهار کرد: هزینه‌های درمان طب کلاسیک در بسیاری از زمینه‌ها زیاد است و نتایج درمان آن نیز در برخی از موارد ناکارآمد است، اما مردم به دلایلی به استفاده از طبق سنتی ایرانی روی آورده است و باید بتوانیم این نیاز جامعه را پاسخ بدهیم.

وی در ادامه‌ تصریح کرد: کشور ایران مالکیت میراث بزرگی با عنوان "طب سنتی" را در اختیار دارد، اما این طب در کشورهای دیگر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مثلا در کاخ سفید کمیسیون طب مکمل و تلفیقی تشکیل شده است و پیشرفت‌های زیادی در این عرصه نیز صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اساس گزارش‌های طب مکمل و تلفیقی کشور آمریکا که به رییس جمهور  این کشور ارائه شد از هر 10 نفر آمریکایی چهار نفر در طول سال گذشته به مطب‌های غیر رایج برای سلامتی خود مراجعه کرده‌اند. 

دکتر لاریجانی  با تاکید بر این که  70 درصد مردم برای درمان به طب‌های غیر متداول مراجعه می‌کنند، گفت‌: این گونه نیست که عنوان کنیم این مراجعه در سنین خاص یعنی بزرگسالی اتفاق می‌افتد. در واقع بیشتر مردم تمایل زیادی برای استفاده از طب‌های غیر متداول دارند. بر اساس آماری 27.7 درصد از مردم آمریکا معتقد هستند که طب نوین کمک کننده نیست. همچنین 25.8 درصد پزشکان آمریکا از طب مکمل استفاده می‌کنند.

وی بر ضرورت حمایت از طب تلفیقی و ایجاد نگاه جامع در طب سنتی تاکید کرد و گفت‌: اهمیت دادن به طب سنتی به این معنی نیست که طب مدرن را نادیده بگیریم. در واقع این طب با وجود عوارض و تبعاتی که می‌تواند داشته باشد، اما دستاوردهای بی نظیری به دست آورده است،  ولی در دنیا سرمایه‌گذاری های زیادی برای طب سنتی صورت می‌گیرد. به طوری که 41 درصد از بودجه موسسات ملی سلامت کشور آمریکا به طب سنتی اختصاص یافته است و در کشور چین نیز 95 درصد بیمارستانها به نوعی به خدمات این نوع طب توجه می‌کنند، ضمن این که در کشور آلمان نیز 48 درصد از هزینه‌های دارویی این کشور با استفاده از داروهای گیاهی تامین می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این که طب سنتی می‌تواند برای تغییر سبک زندگی و اصلاح آن کمک کننده باشد، گفت‌: در حال‌ حاضر 87 درصد از مرگ و میرها در جامعه ما به علت بیماری‌های غیر واگیردار اتفاق می افتد که در این شرایط روی آوردن به طب سنتی می‌تواند به اصلاح سبک زندگی کمک کنند.

به گفته وی تسهیل ادغام طب سنتی و مکمل در سیستم سلامت ایجاد گایدلاین‌ها برای طب سنتی و مکمل تبادل اطلاعات و رصد عرصه های بزرگ طب سنتی است و برخی اقدامات دیگر از ضروریاتی است که باید در عرصه طب سنتی کشور صورت بگیرد و باید تلاش کنیم این نوع طب به سمت طب مکمل هدایت شود.

وی با تاکید بر این که دستاوردهای خوبی در عرصه های طب سنتی ایرانی در کشور به وجود آمده، گفت‌: در سال 2000 فقط یک دهم درصد از تولیدات علمی در عرصه طب سنتی بود، اما خوشبختانه این میزان در سال 2016 به هشت و نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی طب سنتی در کشور تاکید کرد و گفت‌: با توجه به ظرفیت بالایی که در عرصه  طب سنتی ایران از جنبه های مختلف نظیر گیاهان دارویی و همچنین دانشمندان و اساتید این عرصه در ایران وجود دارد لازم است مرکز تحقیقات طب سنتی در کشور راه‌اندازی شود تا بتوانیم از پتانسیل‌ خود در این زمینه  استفاده کنیم. امری که در حال‌ حاضر از آن بهره‌برداری نمی‌شود و با توجه به در اختیار داشتن 2300 گونه دارویی ایران یکی از پایین‌ترین جایگاه‌ها در عرصه صادرات این گیاهان را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر به طور سالیانه 10 هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور فارغ التحصیل و یا به این عرصه وارد می‌شوند. لازم است که این دانشجویان به طور اساسی با طب کلاسیک نیز آشنا شوند.

در پایان این همایش با حضور دکتر خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، دکتر شمس اردکانی ، رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و برخی از بزرگان و اساتید عرصه طب سنتی از تلاش‌ها و اقدامات دکتر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در عرصه طب سنتی تقدیر و تجلیل شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا