سردرد مدرسه ای را جدی بگیرید

دکتر سید محمد حسن پاکنژاد عضو هئیت مدیره انجمن سردرد ایران در حاشیه پنجمین کنگره بین المللی سردرد گفت : سردرد در کودکان مانند بزرگسالان ممکن است یک بیماری بدخیم مغزی و تومور مغزی نمایان شود ،البته توده و سرطان ها در کودکان خیلی کمتر از بزرگسالان است ، اما می تواند علائم یک بیماری خطرناک باشد . معمولا سر درد در کودکان خوش خیم تر از بزرگسالان هست اما نیاز به شناخت دارد .

عضو هئیت مدیره انجمن سردرد ایران افزود: در حقیقت بسیاری از والدین به این نکته توجه نمی کنند که کودکان هم می توانند میگرن داشته باشند.
دکتر پاکنژاد عنوان کرد : الزاما تظاهرات کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد ؛طبق امار موجود سردرد در بزرگسالان ،سردرد میگرنی است که حداقل ۴ ساعت و حداکثر به طور معمول سه شبانه روز یا ۷۲ ساعت به طول می انجامد ،اما در کودکان بین ۱ تا ۲ ساعت هم میتوانیم جز موارد حمله سردرد میگرن فرض کنیم .

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه سردرد در دانش اموزان گهگاه همراه با علائم گوارشی وجود دارد و به میگرن شکمی معروف شده است گفت: یعنی دراین نوع دانش اموز هم دچار سردرد می شود و همزمان  یا بعد از ان دچار علائم شکم درد می شود و در بعضی موارد به قدری زیاد است که سر درد را ذکر نمیکند و این وظیفه پزشک است که در تشخیص درستی داشته باشد.
وی همچنین تصریح کرد :زمان مدرسه زمان تلاش و زحمت است و هر تلاش ارزشمندی، استرس به همراه دارد که باعث شروع فصلی سردرد می شود و این همان سردردی است که بعضا  دانش اموزان در زمان مدرسه دچار ان می شوند .

عضو هئیت مدیره انجمن سردرد ایران بااشاره به اینکه اگر به دانش اموزان استرس زیادی داده شود نه تنها عملکر  او بهتر نخواهد شد بلکه باعث بیماری و عوامل تشدید سردرد در انها  می شود ،خاطرنشان کرد:  دانش اموزانی که زمینه میگرن دارند  نباید در صف صبحگاهی در آفتاب بایستند و در زنگ ورزش هرگز در آفتاب ورزش نکنند .همچنین  به طور مستقیم در معرض باد کولر نباشند و از جا افتادن وعده های غذایی و بی نظمی وعده ایی پرهیز کنند .

پاکنژاد در پایان عنوان کرد:اگر دانش اموزان تفریح ، غذا و استراحت مخصوصا خواب شبانه مناسب داشته باشند می توانند از وقوع اینگونه سر دردها پیشگیری کنند .

 

گزارش: سید حسین موسوی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا