احتمال بروز علائم سل در سنین کودکی بیشتر است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر علی اکبر ولایتی روز پنج شنبه در مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره بین المللی بیماری های ریوی، مراقبت های ویژه و سل در دانشگاه شهید بهشتی به سل مادر زادی در کودکان اشاره کرد و افزود: هر چه سن کودک کمتر و به دوره تولد نزدیکتر باشد، شرایط متفاوت است، در واقع انتشار مرض در نوزادان و شیرخوارگان به مراتب بیشتر است.
وی اظهار کرد: تعداد مبتلایان به سل مادر زادی در دنیا شاید به 500 نفر هم نرسد و در واقع بسیار کمیاب است. تا سال 1367 تعداد موارد مبتلا به سل مادرزادی در دنیا به 400 نفر هم نرسیده بود اما باید بسیار مراقب بود.
رییس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: به طور کل بروز سل ریوی در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار متفاوت است .
وی گفت: اگر سن کودک بین یک تا دو سال باشد ، 75 تا 80 درصد علائم بیماری را بروز نمی دهد، 10 تا 20 درصد گرفتاری ریه و دو تا پنج درصد نوع منتشر و مننژیت را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین اگر سن کودک بین دو تا پنج سال باشد ، 95درصد علائم را بروز نمی دهد، پنج درصد علائم ریوی و پنج درصد نوع منتشر را بروز می دهد که با این حساب میزان مرض 10 تا 20 درصد افزایش نشان می دهد.
ولایتی متوسط ابتلا به این بیماری در کشور را بین 12 تا 15 نفر در هر 100 هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد مبتلایان در برخی از شهرهای شرقی از متوسط کشوری بیشتر است.
وی با اشاره به واکسن تزریقی ب ث ژ که از واکسن های دوره نوزادی است، گفت: این واکسن از 50 درصد موارد ابتلا به سل خطرناک و کشنده جلوگیری می کند .
رییس بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: سل همچنان یکی از مشکلات بشر است و هر ساله حدود سه میلیون نفر در دنیا در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و حدود 10میلیون نفر نیز به تعداد مبتلایان افزوده می شود.
وی افزود: پیش بینی می شد تا سال 2000 میلادی کشورها بر این بیماری فائق آیند، اما تجربه نشان داد که با امکانات موجود در حوزه پزشکی، امکان غلبه کامل بر بیماری سل وجود ندارد.
ولایتی به کاهش تعداد مبتلایان بیماری سل در کشور اشاره کرد و گفت: میزان ابتلا به این بیماری از 40 در هر 100 هزار نفر به 12 تا 15 نفر در 100 هزار نفر کاهش یافته است.
وی مهمترین اقدام را پیشگیری و درمان زودرس سل اعلام کرد و افزود: با پیشرفت هایی که در تشخیص این بیماری حاصل شده است، سل بهتر از گذشته تشخیص داده می شود و کمتر از گذشته هم موارد شناخته نشده وجود دارد.
هشتمین کنگره بین المللی بیماری های ریوی، مراقبت های ویژه و سل در روزهای20 تا 23 مهرماه با حضور 35 مهمان خارجی از اروپا، آمریکا و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه در دانشگاه شهید بهشتی بر پا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا