بیماری های واگیر دامی سلامت وحوش را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،مجید خرازیان مقدم چهارشنبه شب در بازدید از پارک پردیسان در بجنورد با بیان اینکه در یکی دو دهه اخیر عوامل تهدید سلامتی وحوش تغییر یافته است اظهار کرد: در این پیوند، طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی قابل انتقال است و می تواند زحمات محیطبانان را در مراقبت سال ها زحمات ما در منطقه را بر باد دهد.
مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی ماه گذشته شاهد تلفات وحوش در مناطق تحت مدیریت استان سمنان به علت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بودیم اما با توجه به دستورالعمل هایی داده شده و با همکاری خوب دامپزشکی، تلفات مهار شده است.
مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از سازمان دامپزشکی انتظار می رود واکسیناسیون دام های حاشیه و داخل مناطق تحت مدیریت محیط زیست را در اولویت قرار دهد.
وی در باره تلفات در پارک ملی سالوک در شهرستان اسفراین اظهار کرد: بر اساس اعلام اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی در روز دوشنبه هفته جاری این تلفات به علت ویروس عامل بیماری اکتیما است که بیماری واگیردار بین دام اهلی و حیات وحش است.
خرازیان مقدم گفت: البته بر اساس آخرین اطلاعات واصله از دامپزشکی استان مذکور ویروس عامل طاعون نشخوارکنندگان کوچک از آخرین نمونه های به دست آمده جدا شده است که البته هنوز به صورت کتبی این موضوع به محیط زیست منعکس نشده است.
وی افزود: البته دامپزشکی به علت کمبود اعتبار بعضا اقدامات واکسیناسیون را صرفا پس از تایید بیماری در کانون های آلوده انجام می دهد اما انتظار این است که بر اساس اعتبار، واکسیناسیون فراگیر برای دام اهلی حاشیه مناطق تحت مدیریت محیط زیست و یا دام هایی که در مناطق مزبور تردد می کنند را در اولویت قرار دهد.
وی با بیان اینکه یک معضل مهم برای وحوش، ورود دام اهلی به مناطق تحت مدیریت میحط زیست است گفت: ورود و خروج دام اهلی باید با هماهنگی میحط زیست باشد و علاوه بر آن دام های واکسینه شده، باید با علامت بر روی گوش دام، مشخص شوند.
مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حضور بیش از حد دام در مراتع گفت: درخواست ما این است حضور دام در مراتع کنترل شود و سهم حیات وحش نیز در مراتع در نظر گرفته شود.
کمبود محیطبان
خرازیان مقدم با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست و مناطق چهارگانه باید به سمت هوشمندسازی سوق داده شود اظهار کرد: در وضعیت کنونی اگر شمار محیطبانان سه برابر افزاش یابد باز هم نمی توان گفت حفاظت از محیط زیست به خوبی انجام می شود بنابراین پایش محیط زیست باید هوشمند شود.
وی افزود: در این صورت نیازی به افزایش چشمگیر نیروی انسانی نیست و با همین تعداد محیطبان می توان مناطق را به نحو موثرتری پایش کرد و امید است شرایط اعتباری تغییر یابد و حفاظت هوشمند در مناطق محیط زیست محقق شود.
به گفته وی با توجه به وجود بیش از 17 میلیون هکتار مناطق تحت مدیریت و هشت میلیون هکتار مناطق شکار ممنوع، اکنون به ازای هر 10 هزار هکتار مناطق مذکور یک محیطبان به کار گرفته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا