جانوران منقرض شده ای که دوباره کشف شدند

تصور کنید در حال گشت و گذار در طبیعت هستید و به طور ناگهانی با جانوری رو به رو می شوید که تصور می شد مدت ها پیش منقرض شده است. عکس العمل شما چیست؟ در پاسخ باید اعلام کرد که در این شرایط سعی کنید کاملا خونسرد بوده و از جانور فوق تصویربرداری کنید. یکی از جانورانی که طی قرن گذشته منقرض شده است، ببرتاسمانیا است که در استرالیا زندگی می کرد. آخرین نمونه شناخته شده این جانور شگفت انگیز در سال 1936 میلادی از بین رفت و نام این جانور در فهرست موجودات منقرض شده قرار گرفت.

به تازگی دانشمندان در ایالت کوئینزلند استرالیا اخباری درمورد مشاهده ببر تاسمانیا را تائید کرده و قابل قبول دانستند. به همین دلیل به طور رسمی تحقیقات درباره کشف احتمالی این جانور در حال انجام است. از نظر علمی رخ دادن این حادثه چندان دور از ذهن نیست.

در این میان نکته جالب توجه این است که در هشتاد سال گذشته 5 هزار مورد گزارش رویت و مشاهده این جانور از سوی مردم ثبت شده است اما هنوز هیچ نمونه واقعی و قابل استنادی از این ببر منقرض شده به دست نیامده است.

ببر تاسمانیا  اگرچه دارای بدنی راه راه مثل ببر است اما در حقیقت از نظر جانورشناسی جز گربه سانان تقسیم بندی نشده و همچنین جز سگ سانان نیز نیست و نباید آن را با دینگو که نوعی سگ بومی استرالیا است اشتباه گرفت. ببر تاسمانیا در حقیقت جز جانوران کیسه دار بوده و می توان آن را از خانواده کانگروها محسوب کرد. به تازگی دانشمندان در ایالت کوئینزلند استرالیا اخباری درمورد مشاهده این جانور را تائید کرده و قابل قبول دانستند. به همین دلیل به طور رسمی تحقیقات درباره کشف احتمالی این جانور در حال انجام است. از نظر علمی رخ دادن این حادثه چندان دور از ذهن نیست زیرا برای نمونه نوعی ماهی به نام تهی خار یا (coelacanth) که تصور می شد 66 میلیون سال پیش منقرض شده است به طور تصادفی در سال 1938 میلادی در سواحل آفریقای جنوبی کشف شد و مشخص شد که هنوز منقرض نشده است. نمونه دیگری از  این دسته جانوران، مار بوای کورپانز (The Cropan's Boa) است که از سال 1953 در فهرست جانوران منقرض شده قرار گرفت اما در سال 2017 مجددا در جنگل های مجاور اقیانوس اطلس در کشور برزیل دیده شد.

سمور موسوم به هومبولت مارتن (Humboldt Marten) در سال 1947 میلادی منقرض شده بود اما در دهه اول قرن بیست و یکم، برای بار دیگر مشاهده شد. این داستان در دنیای حشرات نیز دیده شده و نوعی حشره موسوم به حشره چوبک جزیره لرد هووی (The Lord Howe Island Stick-Insect) نیز در دهه سی قرن بیستم به عنوان حشره ای منقرض شده معرفی شد اما به تازگی مجددا نمونه هایی از این حشره توسط پژوهشگران شناسائی شد. در حقیقت باید پذیرفت کره زمین محلی بزرگ است و حیوانات به ظاهر منقرض شده ممکن است در گوشه و کناری همچنان در تلاش برای بقا باشند. به این ترتیب می توان امیدوار بود که هنوز شانسی برای کشف دوباره ببر تاسمانیا وجود داشته و ممکن است دانشمندان در پروژه جدید خود جهت جستجوی این جانور، آن را دوباره کشف کرده و نام این حیوان منحصر به فرد از فهرست جانوران منقرض شده خارج شود.

منبع: popsci