گزارش ذوب شدن یکی از بزرگترین کوه های یخ در قطب جنوب

سینا پرس : تغییرات آب و هوائی و روند تدریجی گرمایش زمین که چندین دهه از ظهور آن گذشته و در سال های اخیر به اوج خود رسیده است ، تاثیرات مخربی بر اکو سیستم جهانی گذاشته است که نتایج آن می تواند تهدیدی جدی برای حیات در کره زمین محسوب شود . عمده ترین دلیل این تغییرات آب و هوائی ، روند گسترده استفاده از سوخت های فسیلی و ایجاد آلاینده های جوی از قبیل دی اکسید کربن است . این موارد هر کدام به نوع خود موجب گرم شدن تدریجی دمای کره زمین شده و از سوی دیگر ترکیب دی اکسید کربن موجود در جو با آب اقیانوس ها سبب اسیدی شدن آب دریاها شده است . هر دو عامل فوق به نوبه خود تاثیراتی نامطلوب بر مناطق قطبی گذاشته و بالا رفتن دمای هوا از یک سو و اسیدی شدن و گرم شدن آب دریا ها از سوی دیگر سبب افزایش یافتن سرعت آب شدن یخ ها و یخچال های قطبی شده است .

در تازه ترین گزارش های مرتبط با این موضوع ، اعلام شد که یکی از بزرگترین یخچال های موجود در قطب جنوب که با نام توتن Totten مشهور است ، در حال ذوب شدن و نابودی بوده و به دلیل روند گرمایش هوا و بالا رفتن دمای آب دریا در حال آب شدن و تحلیل رفتن است . نخستین تاثیرات و نشانه های این موضوع در مناطق شرقی قطب جنوب مشاهده شده است که به دلیل ذوب شدن یخ های این یخچال ، سطح آب دریا افزایش یافته است .

این یخچال طبیعی که بزرگترین یخچال دنیا محسوب می شود دارای یک صد و بیست کیلومتر طول و 30 کیلومتر عرض است که بسیاری از بخش های آن ناشناخته بوده و مطالعات چندانی در مورد آن انجام نشده است . پژوهشگران به تازگی با توجه به روند ذوب این یخچال طبیعی نسبت به اندازه گیری دوباره ابعاد آن و همچنین میزان افزایش سطح آب دریا اقدام کردند . این تیم پژوهشی به سرپرستی استیون رینتول Steven Rintoul در حال حاضر به ادامه این پژوهش ها مشغول هستند .

در تصویر فوق که توسط پژوهشگری با نام پاول براون Paul Brown انداخته شده است ، شرایط فعلی یخچال طبیعی توتن Totten مشاهده می شود .  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا