ایجاد حفره ای شگفت انگیز در قطب جنوب

به تازگی یک حفره بسیار بزرگ در قطب جنوب ایجاد شده است که که دانشمندان هیچ تفسیر و توضیحی برای آن ندارند. این حفره که دارای ابعادی در حدود 91 هزار کیلومتر مربع است، از کشور هایی مانند هلند وسیع تر بوده و بررسی های دانشمندان نشان می دهد که این حفره در ماه سپتامبر حدود 60 هزار کیلومتر مربع بوده و سپس به 80 هزار کیلومتر مربع، افزایش یافت.

این حفره بسیار بزرگ که پلی نیا (polynya) به معنی منطقه آزاد در دریایی یخزده نام گرفته است، بزرگترین حفره گزارش شده در دریای ودل (Weddell Sea) از دهه 70 میلادی به بعد است که حدود 5 برابر بزرگتر از وسیع ترین حفره مشاهده شده در این منطقه است. این حفره توسط پژوهشگران مرکز مشاهده و مدلسازی آب هوائی و کربن اقیانوس جنوبی (Southern Ocean Carbon and Climate Observations and Modelling ) که از زیر مجموعه های دانشگاه پرینستون محسوب می شود، کشف و شناسائی شده است.

به باور محققان این منطقه عاری از یخ بوده و ممکن است دلیل پیدایش آن نیز تغییرات آب و هوائی و اقلیمی باشد. به هر حال هنوز دلیل شکل گیری این حفره از نظر علمی مشخص نشده و تردید های زیادی درباره آن وجود دارد. باید در نظر داشت بررسی های مستقیم میدانی در این منطقه بسیار دشوار است و دانشمندان امیدوارند به کمک روبات های ویژه شناسائی که به شکل زیردریایی های کوچک طراحی شده اند، به بررسی مستقیم منطقه فوق بپردازند. در همین راستا تاکنون یک شناور روباتیک به منطقه اعزام شده و اندازه گیری ها و اطلاعات به دست آمده از آن در حال پردازش و استفاده توسط دانشمندان است. پژوهشگران امیدوارنند به این ترتیب قادر به شناسائی و کشف دلیل شکل گیری این پدیده عجیب باشند. مشابه این حادثه حدود 40 سال پیش نیز رخ داده بود که خوشبختانه هم اکنون امکانات بسیار بیشتری برای مطالعه و بررسی آن وجود دارد.

کنت مور (Kent Moore) از پژوهشگران دانشگاه تورنتو درباره این پدیده اعلام کرد: «این حفره صدها کیلومتر دورتر از لبه های یخ قرار دارد، اگر امکان تصویربرداری و مشاهده ماهواره ای وجود نداشت ما هیچگاه نمی توانستیم از وجود آن با خبر شویم. این پدیده بسایر عجیب است و انگار در صفحه یخ یک حفره با دستگاه پانچ ایجاد شده است.»

مهمترین موضوعی که در حال حاضر توجه دانشمندان را به خود جذب کرده است، میزان و نوع تغییرات آب و هوائی در شکل گیری این حفره است. پژوهشگران انتظار ظهور و مشاهده این حفره را نداشته و از سوی دیگر این حفره طی دو سال دو برابر شده است که احتمالا دلیل آن تغییر در شرایط اقیانوس منجمد شمالی به دلیل اقدامات انسانی و تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باشد.

سلین هیوز (Céline Heuzé) پژوهشگر دانشگاه گوتنبرگ نیز در رابطه با این پدیده اعلام کرد: «ما دقیقا نمی دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. زیرا هنوز امکانات کافی برای مشاهده مستقیم رویدادهای اقیانوس منجمد جنوبی را در اختیار نداریم.»

به باور پژوهشگران این حفره به رشد خود ادامه داده و با افزایش گرما در بهار و تابستان نیمکره جنوبی، بزرگتر خواهد شد. در این مدت پژوهشگران به مطالعات و بررسی های خود برای کشف دلیل این رخداد عجیب ادامه خواهند داد.

منبع: iflscience