نقش پارک های علم و فناوری در تغییر مدل توسعه اقتصادی

محمود شیخ زین الدین روز چهارشنبه در بیست و ششمین نشست روسای پارک های علم و فناوری‌ سراسر کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به محیط اقتصادی و اجتماعی در پارک های علم و فناوری اظهار کرد: این پارک‌ ها با حداقل اعتبار ایجاد شدند و در مجموع 2 درصد اعتبار وزارتخانه به این پارک ها متعلق است.

وی افزود: باید به فعالیت های اقتصادی بدون دولت عادت کنیم یعنی به منابع دولتی اتکا نکنیم و پارک های علم و فناوری از مصادیق این امر است زیرا سرمایه گذاری دولت در این پارک هل بسیار کم است.
شیخ زین الدین تاکید کرد: اگر پارک های علم و فناوری بتوانند ذهنیت مدیران موثر استانی را به ضرورت توسعه فناوری بومی توجه دهند، موفق شده اند.
وی یادآور شد: پارک های علم و فناوری در دنیا به دلیل تاثیر جدی در دسترسی به بازار اهمیت دارند.
این مقام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه هر طرحی قبل از تصویب باید پیوست فناوری داشته باشد بیان کرد: شورای اقتصاد برای تصویب پروژه های بزرگ حتما پیوست فناوری را می طلبد.
وی با تاکید‌ بر اهمیت دانشگاه کارآفرین گفت: دانشگاه کارآفرین زمینه ظهور و بروز استعدادها در همه حوزه های آموزشی، پژوهشی، نوآوری، فناوری و فرهنگی را فراهم می کند.
شیخ زین الدین بر همکاری وزارت علوم و معاونت علمی خاطرنشان کرد: باید زمینه بیشتر ورود شرکت های دانش بنیان را به بازار فراهم کنیم و همینکه امروز در زمینه داروهای بیولوژیک صادر کننده هستیم، نتیجه تلاش محققان و همین نهادهای دولتی است.
شیخ زین الدین با اشاره به وظایف پارک ها تصریح کرد: شرایط اقتصاد کشور عوض شده و بر این اساس پارک ها باید با حمایت بیشتر از استارتاپ ها نقش متفاوتی در توسعه اقتصادی ایفا کنند زیرا درخواست برای خدمات نرم افزاری بیشتر شده است‌.
وی در پایان سخنان خود گفت: امروزه نیاز به شرکت های بزرگ‌تر و مطرح تر دانش بنیان داریم که در بازار محصولات را جدی تر معرفی کنند.
پارک های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی مؤثر در توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال زایی تخصصی بوده و محیط هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شرکت های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی به شمار می آیند.
مهمترین فعالیت های پارک های علم و فناوری بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا