پژوهش‌محور بودن آموزش در پژوهشگاه علوم انسانی

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، در  مراسم آغاز سال تحصیلی جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و خیرمقدم به دانشجویان، گفت: وجود اساتید برجسته و پیشکسوت در این پژوهشگاه را باید برای خدمت به دانشجویان و به‌ویژه کشور مغتنم دانست.

وی با تأکید بر اینکه علوم انسانی برای کشوری که تمدن غنی دارد، یک فرصت و مزیت است و باید راز و رمز این مزیت را برای اصحاب علوم انسانی با زبان منطقی و روش علمی بازگو کنیم، گفت: با تقویت علوم انسانی در کشور امکان بازخوانش راز و رمز تمدن ما بیشتر فراهم می‌شود. البته باید توجه داشت که تمدن چندهزار ساله ما، به روش‌ها و فنونی نیاز دارد که عظمت این تمدن را به دنیا ارائه کند.

قبادی ضمن بیان اهمیت علوم انسانی در کشور افزود: هر اندازه علوم انسانی در کشور ما تقویت شود و بتوانیم دانشجویان دانش‌ورز و روش‌دان تربیت کنیم، به نوعی به جمهوری اسلامی ایران و  تمدن ایرانی خدمت کرده‌ایم.

وی به نقش مهم دانشجو اشاره کرد و گفت: دانشجو گنجی است که در اختیار استاد قرار دارد، تا ضمن روزآمدی دانش خود، رشد همه جانبه‌ای داشته باشد و بالندگی و سرزندگی خود را حفظ کند. با پیشرفت بیشتر علم نیاز استاد به دانشجو بیشتر می‌شود، لذا دانشجو، مصاحب و هم‌سخن ماست و در یک طرف دیالوگ علمی قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر پژوهش‌محور بودن آموزش در پژوهشگاه، داشتن صفت مطالبه‌گری را یک ویژگی مهم برای دانشجویان دانست و تأکید کرد: دانشجویان باید از همان ابتدای تحصیل خود به دنبال کشف مسئله مورد نظر برای انجام پایان‌نامه و یا رساله دکتری خود باشند، چرا که خدمت دانشجو به نوعی کوتاه کردن مدت زمان تحصیل خود و حداقل استفاده از اموال بیت‌المال است.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، وی به پیوند آموزش و پژوهش در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی به دنبال آموزش پژوهش‌مدار و تربیت دانشجویان پژوهش‌محور و مسئله‌محور است، چرا که در حوزه علوم انسانی باید از زاویه مسئله‌شناسی وارد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا