با هم افزایی نهادهای فعال علمی می توان فرایند ترویج علم را سرعت بخشید

جلسه هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می شد در پایان به این نتیجه رسید که با هم افزایی نهادهای فعال علمی می توان فرایند ترویج علم را سرعت بخشید.

اهداف این جلسه را می­توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول به بررسی عملکرد نهادهای فعال برای ترویج علم و راه­های افزایش همکاری میان آنها ­پرداخت و بخش دیگر به معرفی ظرفیت­های مغفول مانده برای رسیدن به این هدف اختصاص داشت.

   در بخش اول این نشست دکتر محمد جوهرچی­؛ مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه ­های عمومی کشور گزارشی از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها در سطح کشور ارائه کرد. او معتقد بود می­توان از ظرفیت‌های نهاد کتابخانه­ ها در کشور برای فعالیت‌های ترویج علم استفاده کرد. جوهرچی همچنین پیشنهاد داد که برای کاربردی شدن نتایج گردهمایی، کارگروه‌ها به طور منظم و منسجم طی سال تشکیل جلسه دهند. البته برگزاری جلسات منظم پیشنهاد دکتر حسن نمک دوست عضو هیئت مدیره انجمن ترویج علم نیز بود که بیان کردند محتوای چنین جلساتی باید در دستور کار کارگروه ­های ترویج علم قرار گیرد.

  پیشنهاد دیگر درباره ظرفیت تازه در حوزه ترویج علم از سوی دکتر پدرام الوندی؛ دبیر انجمن تاریخ اجتماعی علم و فناوری مطرح شد که تاکید کردند­: با توجه به راه‌اندازی کرسی یونسکو در ارتباطات علم می‌توان از ظرفیت‌های این کرسی در برگزاری گردهمایی استفاده کرد.

   دکتر الهه حجازی؛ استاد دانشگاه تهران و عضو شورای گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور از دیگر مدعوین این جلسه بود که پیشنهاد کردند الگویی برای فعالیت­های ترویج علم تدوین شود. ایشان برای تدوین این الگو توصیه کردند سازمان­های فعال در حوزه ترویج علم؛ برنامه ­ریزی­ ها و سیاستگذاری ­های شان را در این زمینه شفاف منعکس کنند تا دستمایه تهیه الگوی ترویج علم با استناد به این داده ­ها فراهم شود.

آسیب­ های تعدد متولیان علم

بخش دیگری از این جلسه به توضیحات دکتر اکرم قدیمی مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره شورای ترویج علم اختصاص داشت و پس از آن دکتر سوسن باستانی؛ نایب رئیس انجمن جامعه ­شناسی ایران؛ شرحی از فعالیت­های انجمن جامعه شناسی ارائه و بیان کردند تعدد دستگاه‌های متولی علم به عنوان آسیب‌شناسی در حوزه علم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

  پیرو سخنان ایشان، دکتر حجازی هم نیز توضیح دادند : بحث سیاستگذاری ترویج علم از سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری منفک نیست. سیاستگذاری ترویج علم باید در راستای شاخص‌های جهانی همچون آموزش مادام‌العمر باشد. ایشان افزودند: باید وضعیت نهادهای فعال در حوزه ترویج علم بررسی شود تا بدانیم که نهادهای فعال چه ابزارها و منابعی در اختیار دارند و حوزه عملیاتی­شان در خصوض فعالیت­های ترویج علم چیست. و نیز تأکید کردند که سیاستگذاری­ها در این حوزه باید با توجه به سطح آگاهی مخاطبان صورت گیرد و سرانجام منجر به ایجاد شبکه ترویج علم شود زیرا سازمان‌ها به صورت جزایر جداگانه‌ای فعالیت می‌کنند.

گزارش نهادها از فعالیت­های­شان

   دکتر حسین شیخ‌رضایی؛ عضو شورای گروه ترویج علم نیز در این جلسه، الگویی برای نهادها داشت که بر اساس آن بتوانند فعالیت­هایشان را گزارش کنند. بر اساس این الگو در گزارشی از فعالیت­ها­ باید روش­ها و ابزارهای ترویج علم­، بودجه آن، طرح­ها و پروژه­ های مربوط به ترویج علم ذکر شود.

دکتر شیخ ­رضایی بیان کرد: مهم‌ترین اولویت در این مرحله ایجاد شبکه ترویج علم میان نهادهای فعال است.

در ادامه این جلسه محمدرضا متولی باشی نائینی؛ رئیس گروه امور پژوهش­سراهای دانش ­آموزی کشور گزارشی از فعالیت‌های پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ارائه کرد. به منظور به­ روزرسانی اطلاعات معلمان در حوزه‌های علم و فناوری پیشنهاد برگزاری کارگاه‌هایی را در این خصوص داد.

 همچنین فاطمه علیمردانی؛ مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین­ الملل پژوهشگاه فضایی ایران درباره مأموریت‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه فضایی توضیحاتی ارائه کردند و گفتند: برای انجام فعالیت‌های ترویج علم و فناوری دو کارگروه دانشجویی و دانش‌آموزی در این پژوهشگاه راه‌اندازی شده است.

   در بخش دیگری از این جلسه بهاره صفوی سردبیر سیناپرس(خبرگزاری علم و فرهنگ) از اثرات مثبت ترویج علم در جامعه گفتند . سپس دکتر سعید سمنانیان استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای گروه ترویج علم درباره گردهمایی در روز 25 مهر پیشنهاد کردند بحث ­های نظری بیشتری برای ترویج علم انجام شود.

   در ادامه این جلسه دکتر مصطفی معین استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر گردهمایی سازمان­ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم درباره شورای ترویج علم توضیحاتی ارائه و پیشنهاد کردند که سازمان­ها و نهادهای فعال در این حوزه تا 20 مهر گزارش فعالیت­ هایشان را ارائه کنند و سپس گزارش­ها به صورت کتابی چاپ شود و در اختیار سازمان­ها قرار گیرد.

   در این جلسه محسن جعفری‌نژاد؛ مدیر روابط عمومی موزه علوم و فناوری نیز گزارشی درباره فعالیت‌های موزه ارائه کردند. از جمله فعالیت‌های موزه می‌توان به نمایشگاه‌های سیار استانی برای ترویج علم اشاره کرد که دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با موضوع ترویج علم نیز در آن مشارکت دارند و در این نمایشگاه‌ها؛ دانش‌آموزان به صورت تعاملی مشارکت فعال دارند. از دیگر فعالیت‌های موزه برگزاری کارگروه‌های علمی کوتاه‌مدت است.

   در پایان جلسه دکتر معین به جمع ­بندی مباحث جلسه پرداخت و بار دیگر بر تشکیل جلسه­ های متعدد کارگروه­ها طی سال، فراهم کردن زمینه افزایش انگیزه برای توسعه اجتماعی علم، استفاده از بحث­ های نظری در روز گردهمایی و ایجاد شبکه ترویج علم تأکید کردند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا