چگونه مراقبه، مغز را تغییر می دهد

در طول یک برنامه 9 ماهه مدیتیشن موسوم به ReSource با حضور 300 شرکت کننده، 3 نوع مختلف تمرینات مدیتیشن انجام شد. هر کدام از این تمرینات بر روی موضوعات خاصی مانند افزایش تمرکز، مهربانی یا مهارت های شناختی متمرکز بودند.  

شرکت کنندگان تحت آزمایشات مختلفی از جمله MRI قرار گرفتند تا محققان بتوانند تغییرات مغزی در طول این دوره 3 ماهه را شناسایی کنند.

ورونیکا انگرت (Veronika Engert) متخصص علوم عصب شناسی در موسسه ماکس پلانک و یکی از نویسندگان مطالعه گفت: از تغییرات ایجاد شده در مغز طی این دوره 3 ماهه مدیتیشن بسیار شگفت زده شدیم، چراکه این زمان چندان طولانی نیست.

(تصویر: Getty Images)

مدیتیشن مبتنی بر ذهنیت (mindfulness-based meditation) بخشی از این مطالعه بود. از شرکت کنندگان خواسته شد این تمرینات را به مدت روزانه 30 دقیقه و 6 روز در هفته انجام دهند. تمرینات شامل تمرکز بر تنفس در زمان بسته بودن چشم ها بود.

پس از 3 ماه، ضخیم شدن قشر پیش پیشانی (prefrontal cortex) مغز گزارش شد. این منطقه مسئول تفکر پیچیده، توجه و شخصیت است.

بخش دیگر این مطالعه مبتنی بر صلاحیت اجتماعی موثر (socio-effective competency) شامل مدیتیشن با گرایش به سمت مهربانی، قدردانی و برخورد با احساسات دشوار بود. این تمرینات نیز باعث ایجاد تغییرات مغزی منحصربفردی شد.

بخش سوم مطالعه، مدیتیشن مبتنی بر مهربانی (compassion-based meditation) بود که به افراد در درک بهتر دیدگاه های دیگران کمک می کرد. پاسخ شرکت کنندگان به موقعیت های استرس زا مانند مصاحبه های شغلی یا امتحانات مدرسه مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان داد، افرادی که این تمرینات مدیتیشن با سطوح پایین تر کورتیزول – هورمون استرس – مواجه شده و درنتیجه، کمتر از سایرین در شرایط استرس زا با مشکل مواجه شدند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: bigthink

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا