رسوخ بحث علم و فناوری به لایه های میانی مدیریت کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر وحید احمدی روز چهارشنبه در بیست و ششمین نشست روسای پارک های علم و فناوری با سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت این پارک ها در تحقق اقتصاد‌ مقاومتی با اشاره به اینکه اکنون 41 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد، ادامه داد: 4400 شرکت و واحد فناور اکنون در این پارک ها مستقر است و پارک ها مفاهیم جدیدی مانند فن بازار، صندوق خطرپذیر/ وی سی، کارگزاران تجاری سازی، ابزار مورد نیاز، نظام مالکیت فکری و فناوری، برندسازی و همکاری های بین المللی و ملی را وارد عرصه اقتصاد کشور کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: با وجود توسعه خوب پارک ها هنوز مشکلاتی از قبیل نبود زمین، بودجه بسیار کم و نبود ساختار نظام مند در حوزه های مختلف داریم که در مورد بودجه پارک ها سازمان برنامه و بودجه قول همکاری را برای بودجه 97 داده است.

* پارک های علم و فناوری نباید از مسیر اصلی منحرف شوند
وی در ادامه با اشاره به کسب تجربه خارجی در تاسیس پارک های علم و فناوری بیان کرد: پارک ها نباید از مسیر خود منحرف شوند و همراه با آموزش و فراهم آوردن ابزار لازم برای تقویت شرکت های دانش بنیان، ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی و ارتباط قوی سفارش دستگاه های داخلی را به خود جلب کنند.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ارائه توانمندی هر پارک گفت: مدیران پارک ها توانایی خود را در توسعه فناوری و هر بخش تا سال 1400 اعلام کنند و هر پارکی باید بیان کند بر اساس شاخص های اقتصاد مقاومتی هر کدام توانایی افزایش کدام‌ شاخص را دارند.
دکتر احمدی یادآور شد: پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد کنسرسیوم بین خود تلاش کنند تا بتوانند مناقصه های بزرگ وزارت خانه های نفت و نیرو را در دست بگیرند.
وی همچنین بر ارتباط با واحدهای پژوهش و توسعه شرکت های بزرگ تصریح کرد و گفت: پارک ها باید با این شرکت های بین المللی و بزرگ نیز ارتباط پیدا کنند، ارتباط با اتحادیه پارک های اوراسیا و شبکه پارک های فناوری کشورهای اسلامی از دیگر نکاتی است که نباید فراموش شود.
دکتر احمدی گفت: 5 پروژه اقتصاد مقاومتی شامل ایجاد دانشگاه کارآفرین، ارتباط با صنعت، مهارت افزایی و صلاحیت و تاسیس 5 دانشگاه و پژوهشگاه برتر از ماموریت های ستاد اقتصاد مقاومتی است که پارک های علم و فناوری نیز می توانند در تحقق آنها نقش داشته باشند.
به گزارش ایرنا پارک های علم و فناوری یکی از نهادهای اجتماعی مؤثر در توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال زایی تخصصی بوده و محیط هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شرکت های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی به شمار می آیند.
مهمترین فعالیت های پارک های علم و فناوری بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.
همکاری های بین المللی برای استفاده از تجارب جهانی و حضور مؤثر در بازارهای فناوری جهان از اهداف راهبردی پارک های علم و فناوری به شمار می رود.

به سوی افزایش ارتباطات بین المللی می رویم
مدیر کل دفتر امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اقدامات این دفتر در زمینه پارک های علم و فناوری گفت: از ۳۶ پارک در سال ۹۳ به ۴۱ پارک در سال ۹۶ رسیده ایم، همچنین پارک های فناوری تخصصی با همکاری بخش خصوصی یا دستگاه های اجرایی گسترش یافته، توسعه مراکز رشد واحدهای فناور از ۱۵۴ مرکز در سال ۹۳ به ۱۷۹ مرکز در سال جاری رسیده است.
خسرو پیری همچنین به صدور مجوز برای پارک ها اشاره کرد و افزود:، ۵ مجوز اصولی در سال ۹۶ و ۱۹ مجوز نوآوری برای بخش خصوصی و دولتی در سال ۹۶ صادر شده است.
وی تدوین برنامه راهبردی پنجساله را از دیگر اقدامات دفتر امور فناوری وزارت علوم برشمرد و گفت: تایید نهایی برنامه راهبردی ۱۲ پارک علم و فناوری توسط هیات امنا، تنظیم برنامه عملیاتی پارک های علم و فناوری بر اساس برنامه های راهبردی مصوب هیات امنا، تهیه شاخص های کلان ارزیابی پارک های علم و فناوری مراکز رشد، تدوین سند آمایش فناوری با حضور پارک های علم و فناوری، تهیه نقشه راه فناوری و ارائه شاخص های ورودی، فرآیندی و خروجی مربوط به دانشگاه کارآفرین و تدوین مدل همکاری پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها از دیگر اقدامات دفتر در سال جاری است.
پیری در مورد توسعه تعامل بین المللی نیز توضیح داد: حضور در کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری استانبول و برگزاری اولین فروم علم، فناوری و نوآوری ایران و ایتالیا همچنین برنامه ریزی برای برگزاری دومین نشست دو کشور در همین حوزه در شهر ناپل ایتالیا تدابیری است که برای افزایش ارتباط بین المللی اندیشیده ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا