یافته‌های مریخ به ما در کشف مبدا حیات کره‌ی زمین کمک می‌کند

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، متخصصان سال‌ها پیش‌بینی می‌کردند که در آینده‌ای نزدیک موفق به کشف حیات فرازمینی در سطح مریخ می‌شوند و در همان زمان، محققان به صورت خستگی‌ناپذیری در تلاش بودند تا منشا حیات روی کره‌ی زمین را کشف کنند.

اخیراً، دانشمندان شواهدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند کلیدی برای درک آغاز حیات باشد؛ این شواهد از رسوبات هیدروترمال باستانی در سطح دریای مریخ بدست آمده است. این ناحیه‌‌ی پنهان در منطقه‌ی اِریدانیای مریخ ممکن است که پاسخ قطعی برای وجود حیات مریخی به ما ندهد اما می‌تواند سرنخ‌هایی از نحوه‌ی آغاز حیات بر کره‌ی زمین به ما دهد.

ماهواره‌ی شناسایی مریخ ناسا(MRO)، این رسوبات را در حوضه‌ی داخلی منطقه‌ی جنوبی مریخ، در طی ماموریت طیف‌سنج تفکیک‌پذیر فشرده، برای بررسی مواد معدنی موجود در ذخایر این منطقه، شناسایی کرد. اخیراً گزارشی بین‌المللی در ژورنال Nature Communications منتشر شد که مشاهدات MRO در آن تحلیل شده است؛ در این تحلیل نتیجه گرفته شده است که این رسوب‌ها به وسیله‌ی آب گرمی موجود در بخشی از پوسته‌ی مریخ که مدت‌ها قبل آتشفشانی و فعال بوده است، به وجود آمده است. نبود حیات میکروبی و گونه‌های دیگر آن در نمونه‌های مختلف تایید شده است اما پائول نایلز از مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستُن می‌گوید: حتی اگر ما هیچ مدرکی برای اثبات حیات روی مریخ پیدا نکنیم، منطقه‌ی بررسی شده در این گزارش می‌تواند به ما درباره‌ی انواع محیط‌هایی که ممکن است حیات کره‌ی زمین در آن‌ها آغاز شده باشد، اطلاعات بدهد. فعالیت‌های آتشفشانی در ترکیب با آب، شرایطی را محیا می‌کند که مشابه شرایطی است که در زمان مشابه در کره‌ی زمین وجود داشته است و حیات اولیه در آن آغاز شده است.

شواهد مریخی

عمر این ذخایر دریایی نزدیک به ۳.۸ میلیارد سال تقریب زده می‌شود؛ این زمان تقریبا معادل با عمر شرایط هیدروترمال در کف دریاهای زمین که پتانسیل آغاز حیات در آن‌ها وجود دارد، است. اکنون، فعالیت پوسته‌ی زمین همچنان فعال است و بقایای شفافی از این دوره‌ی اولیه وجود ندارد؛ اما به نظر می‌رسد که ذخایر باستانی مریخ نمونه‌ی بسیار خوبی برای شبیه‌سازی شرایط مبدا زمین باشد. نایلز می‌گوید: این منطقه داستان قانع‌کننده‌ای برای حیات عمیق و قدیمی دریا و شرایط هیدروترمال اعماق آن به ما می‌دهد؛ این منطقه مشابه شرایط هیدروترمال اعماق دریاهای کره‌ی زمین است؛ جایی که ممکن است مبدا حیات بر سیاره ما باشد. حیاتی که نیازی به اتمسفر و یا دمای معتدل ندارد و فقط به سنگ‌ها و گرما و آب نیازمند است.

اگر این کشف مدارکی برای پیدایش منشا حیات زمین فراهم کند، می‌توانیم به فهم لازم برای جستجوی حیات بیگانه، چه در منظومه‌ی شمسی یا مکان‌های دیگر دست یابیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا