با پیام‌‌رسان AOL Instant Messenger بعد از ۲۰ سال فعالیت خداحافظی کنید

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،سال‌ها پیش شرکت AOL پلتفرم و سرویس پیام رسان ویژه خود را وارد دنیای اینترنت کرد و به عنوان اولین شرکت شخص ثالث شناخته شد که پیام رسان AOL Instant Messenger را به دنیای وب و اینترنت معرفی کرد و پیام رسان AOL Instant Messenger به عنوان اولین پلتفرم و سرویس پیام رسان دنیا شناخته شد.

شرکت ورایزون (Verizon) صاحب شرکت AOL در سیاست و تصمیم جدید خود، قصد دارد خدمات پلتفرم و سرویس پیام‌ رسان AOL Instant Messenger را در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ برای همیشه متوقف کند.

روز گذشته اعضای شرکت Oath Inc طی بیانه‌ای رسمی خبر دادند که نرم افزار پیام‌ رسان AOL Instant Messenger پس از حدود بیست سال حضور در کامپیوترهای خانگی، عاقبت در روز جمعه بیست و چهارم آذر ماه امسال برای همیشه به کار خود پایان خواهد داد.

در بیانه‌ای که اعضای شرکت Oath Inc به مناسبت این اتفاق منتشر کرده‌اند، به این نکته اشاره شده که شیوه‌های ارتباطی انسان‌ها با یکدیگر اکنون دستخوش تغییر شده است و به همین دلیل آن‌ها قصد پایان دادن به کار این نرم افزار پیام رسان قدیمی را دارند.

گرچه اعضای شرکت Oath در این بیانیه خبر از اشتیاق خود برای تولید محصولات پیش‌رو و جریان ساز جدید داده‌اند، اما به شفاف ساختن این موضوع نپرداخته‌اند که آیا این محصولات جدید تحت برند AOL در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت یا این که این برند نیز همانند نرم افزار پیام‌ رسان AOL Instant Messenger برای همیشه به کار خود پایان خواهد داد. علاوه بر آن هیچ اشاره‌ای هم از سوی اعضای شرکت Oath Inc نشده است که آیا آن‌ها قصد طراحی ابزار پیام رسان تازه‌ای برای ابزارهای دیجیتال جدید را دارند یا اینکه فعالیت‌های آتی‌شان بر حوزه‌های دیگری تمرکز خواهد یافت.

مایکل آلبرز، مدیر ارشد محصولات ارتباطی در Oath (زیرمجموعه شرکت ورایزن که AOL زیر نظر آن است) این چنین توضیح داده است: «AIM با ورود به تکنولوژی های دیجیتال جدید، موجب تغییرات فرهنگی زیاد شد. اما شیوه ارتباطی در این روزها عمیقاً تغییر کرده است».

در ماه مارس، AOL دسترسی به پیام‌ رسان AOL Instant Messenger را برای سرویس گیرندگان چت شخص ثالث قطع کرده است و کم کم برای خاموشی دائمی آماده می شود. سخت است که تصور کنیم، افرادی همچنان از سرویس پیام‌ رسان AOL Instant Messenger استفاده می کنند، به همین دلیل قطع دسترسی یا خاموش کردن همیشگی سرورها، احتمالا باعث ایجاد تغییرات خاصی نخواهد شد.

1th pic

AIM یکی از اولین پیام رسان های فوری بود که در دهه پایانی نود و اوایل ۲۰۰۰ به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با گسترش تلفن های هوشمند، همه چیز تغییر کرده است. پیام رسان های متنی، جای برنامه های پیام رسان کامپیوتری را گرفته اند و روز به روز شبکه های اجتماعی مانند اسنپ چت و اینستاگرام فراگیرتر می شوند. شرکت هایی مانند فیس بوک که پیام رسانی مانند واتس‌اپ و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام را در اختیار دارند، دارای چند میلیارد کاربر هستند. از همین رو، دیگر جایی برای پیام رسان های قدیمی مانند AIM باقی نمی ماند.

به هر حال، پایان دادن رسمی به کار نرم افزار پیام‌ رسان AOL Instant Messenger پس از سپری شدن دو دهه از عمر این نرم افزار، یکی از نخستین فعالیت‌های جدی اعضای شرکت Oath Inc پس از آغاز به کارشان محسوب می‌شود. شرکتی که حدود سه ماه قبل توسط کمپانی بزرگ ارتباطی Verizon تاسیس شد تا دو شرکت AOL و Yahoo را در هم ادغام کند. در واقع پس از خریداری شدن شرکت یاهو به دست ورایزن، سران این کمپانی مقدمات تاسیس شرکت Oath را فراهم کردند تا یک خانه تکانی اساسی در AOL و Yahoo به راه بیاندازند.

در مجموع پایان کار نرم افزار پیام رسان AOL در هفته پایانی پاییز امسال توسط شرکت Oath Inc تنها تیر خلاصی بر پیکر این نرم افزار قدیمی خواهد بود. چرا که در عمل، نرم افزار پیام رسان AOL مدت‌ها پیش از تاسیس شرکت Oath Inc مرگ را تجربه کرد. به بیان دقیق‌تر، حدود پنج سال قبل بود که شرکت AOL برای محدود کردن فعالیت‌هایش قریب به ۴۰ تن از کارکنان دفاتر ساحل غربی خود را برکنار کرد؛ کارکنانی که بخش عمده آن‌ها را اعضای تیم توسعه دهنده نرم افزار پیام رسان AOL تشکیل می‌دادند. در واقع از همان زمان بود که نرم افزار پیام رسان AOL به طور کلی به حاشیه رانده شد و دیگر هیچ به روزرسانی قابل توجهی را دریافت نکرد.

پس از این رویداد، محدود شدن تدریجی قابلیت‌های نرم افزار پیام رسان AOL ادامه یافت، به گونه‌ای که در فروردین ماه امسال دیگر هیچ کدام از اپلیکیشن‌های ثالث اجازه دسترسی به نرم افزار پیام رسان AOL را نیافتند. با این حال در طول چند ماه گذشته این نرم افزار قدیمی در قالب اپلیکیشن چت اختصاصی خود به حیات ادامه داد. اما تا پایان پاییز امسال معدود فعالیت‌های نرم افزار پیام رسان AOL در دنیای مجازی تعطیل خواهد شد تا این نرم افزار بیست ساله برای همیشه به تاریخ بپیوندد.

2th pic

شاید بتوان گفت که شروع اصلی کار نرم افزار پیام رسان AOL در دنیای صفر و یک از سال ۱۹۹۷ میلادی رقم خورد؛ زمانی که این نرم افزار پیام رسان برای سیستم عامل ویندوز عرضه شد و توانست مخاطبان فراوانی را دور خود جمع کند. در واقع نرم افزار پیام رسان AOL یکی از نخستین نرم‌ افزارهایی بود که با این سبک و سیاق در اختیار کاربران شبکه اینترنت قرار گرفت و توجه آن ها را به خود جلب کرد.

هر چند که نرم افزار پیام رسان AOL در کشور ما از کاربران چندانی برخوردار نبود و زیر سایه رقیبانی نظیر یاهو مسنجر و ام اس ان مسنجر قرار داشت، اما در نقاط دیگری از جهان نظیر کشور آمریکا، این ابزار ارتباطی پیش‌رو حرف اول را می‌زد و جزو محبوب‌ترین نرم افزارهای پیام رسان در میان کاربران اینترنت محسوب می‌شد.

به طور کل نرم افزار پیام رسان AOL در طول سال‌های پایانی دهه نود میلادی محبوب‌ترین نرم افزار پیام رسان در آمریکای شمالی به شمار می‌رفت. محبوبیتی که تا میانه‌های نخستین دهه قرن بیست و یکم میلادی نیز ادامه یافت و نرم افزار پیام رسان AOL توانست رقیبانی نظیر یاهو مسنجر، ام اس ان مسنجر و ICQ را در آمریکا همچنان زیر سایه خود نگه دارد. اما با پدید آمدن ابزارهای جدید ارتباطی نظیر Myspace به تدریج محبوبیت نرم افزار پیام رسان AOL رو به افول گذاشت و ظهور شبکه‌های اجتماعی پر طرفداری نظیر فیس بوک تیر خلاص را بر پیکر ابزارهای پیام رسان سنتی نظیر AOL و سایر همتایان آن شلیک کرد.

3th pic

در واقع می‌توان گفت که با بازنشستگی کامل نرم افزار پیام رسان AOL نسلی از ابزارهای پیام رسان که جزو پیشتازان عرصه ارتباطات اینترنتی آنلاین بودند، برای همیشه بازنشسته شدند. نسلی که یادآور وز وز پر سر و صدای مودم‌های Dial-up و روشن و خاموش شدن چراغ‌های چشمک‌ زنشان در کنج نوار وظیفه ویندوز بودند و جوانان نسل قبل توسط آن‌ها در چت ‌روم‌های مجازی جولان می‌دادند و رگبار پیوسته کلمات آشنایی نظیر ASL Plz را نثار یکدیگر می‌کردند.

به هر حال دوران سلطنت نرم افزارهایی نظیر ابزار پیام رسان AOL در کامپیوترهای خانگی دیگر به سر رسیده و هم اکنون نوبت تاخت و تاز اپلیکیشن‌های رنگ و وارنگی است که در تلفن‌های هوشمند کاربران جا خوش کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا