آزمایش داروهای روانگردان روی مغزهای آزمایشگاهی انسانی

این کشف اکنون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا تحقیقات مختلف تاکنون مزایای متعددی برای مصرف روانگردان کشف کرده اند اما نتوانسته اند چگونگی و دلیل ایجاد این تاثیرات مثبت خاص توسط روانگردان ها را شناسایی کنند.

استیونز رهن، رهبر تحقیق جدید در موسسه تحقیقات و آموزش دور (D'Or)  در بزریل می گوید: ما برای نخستین بار توانسته ایم تغییرات مرتبط با روانگردان را بر عملکرد مولکولی در بافت عصبی انسان توضیح دهیم.

اگرچه تحقیقات پیشین نشان داده بود که برخی مواد روانگران مانند اکستازی و ال اس دی ممکن است تاثیرات ضدافسردگی و ضدالتهاب داشته باشند، اما دانشمندان ابزاری برای اثبات دلیل آن نداشتند.

مسیرهای خاص مولکولی که توسط روانگردان ها در مغز مورد هدف قرار می گرفتند در آن زمان شناسایی نشده بودند.

محققان برزیلی برای حل این مساله از ارگانویدهای مغزی استفاده کردند که کاشتهای سه بعدی از سلول های عصبی مشابه مغز انسان در حالت رشد اولیه هستند.

آن ها مینی مغزهای انسانی را در معرض یک دوز از ماده 5-MeO-DMT قرار دادند تا مسیرهایی را که ممکن است تحت تاثیر این مولکول قرار بگیرند، شناسایی کنند. محققان دریافتند که این داروی روانگردان بر بیان حدود 1000 پروتئین تاثیر گذاشته و آن ها را تغییر می دهد.

آن ها سپس نقش این پروتئین ها را در مغز انسان بررسی کردند و توانستند الگوی واضحی را در نتایج خود شناسایی کنند.

بر اساس این الگو، قرار گرفتن پروتئین های مغزی در معرض روانگردان باعث ضایعه مغزی، انحطاط، و التهاب می شود. این مساله نشان داد که مولکول فوق الذکر و مواد روانگردان مشابه ممکن است نقش عصبی محافظتی بر مغز انسان داشته باشد.

همچنین ماده 5-MeO-DMT باعث تنظیم بالای پروتئین هایی شد که اهمیت زیادی برای شکلگیری و نگهداری سیناپسی دارد. از آن جمله می توان به پروتئین های مرتبط با مکانیزم سلولی یادگیری و حافظه اشاره کرد.

سیدارتا ریبیرو، از مولفان این تحقیق و رئیس موسسه مغز دانشگاه فدرال ریو گراند دو نورث گفت: نتایج ما نشان می دهد که روانگردان های کلاسیک در حقیقت القاکننده های قدرتمند انعطاف پذیری عصبی هستند که ما اطلاعات بسیار کمی از این ابزارهای تحول روانشناختی داریم.

این تحقیق، مکانیزم های احتمالی را نشان داده که طی آن ها، مواد روانگردان به اعمال تاثیر ضدافسردگی می پردازند.

در آمریکا این روانگردان ها به شدت محدود هستند اما نتایج تحقیق جدید ممکن است تصویر ذهنی قانون گذاران را تغییر دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در تصمیم جدید خود، ماده اکستازی را یک درمان بزرگ برای اختلال استرس پس از سانحه معرفی کرده و این امر شاید بتواند قانون گذاران به رفع موانع قانونی برای دسترسی به این داروها ترغیب کند.

مترجم: سمانه سالاری