گزینه‌های وزارت علوم را بشناسید

به گزارش سیناپرس، اداره کل روابط‌عمومی وزارت علوم اعلام کرده است که آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با سخنرانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روز شنبه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به طور رسمی آغاز خواهد شد.

در شرایطی که قریب به یک ماه و نیم است که دولت دوازدهم به‌طور رسمی آغاز به کار کرده است، تکلیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دولت هنوز نامشخص است.

اما سرانجام اخباری مبنی بر نهایی شدن چهار کاندیدای تصدی وزارت علوم به گوش رسیده است که گویا ظرف روزهای آینده یکی از این چهار نامزد از جانب حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد.

چهار چهره علمی و دانشگاهی که به عنوان نامزد تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح و نهایی شده‌اند عبارتند از:

 رضا فرجی دانا، عبدالرضا باقری، سید ضیاء هاشمی و هادی خانیکی

با این چهار کاندیدا بیشتر آشنا شویم:

رضا فرجی دانا، متولد 1339 در شهر قم است. او در سال‌های قبل از انقلاب در رشته مهندسی برق در شیراز تحصیل می‌کرد و بعد از پیروزی انقلاب و تعطیلی دانشگاه‌ها به سپاه پاسداران پیوست. فرجی دانا در سال 1365 برای ادامه تحصیل به پردیس فنی دانشگاه تهران منتقل شد و در اوایل دهه هفتاد بود که توانست مدرک دکتری برق خود را از دانشگاه واترلوی کانادا دریافت کند.

او در دهه هفتاد، ریاست پردیس فنی دانشگاه تهران و در دولت اصلاحات ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت. سید محمد خاتمی بعد از استعفای مصطفی معین از وزارت علوم، رضا فرجی دانا را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه معرفی کرد اما مجلس ششم به او رأی اعتماد نداد و درنتیجه او تا سال 1384 در سمت ریاست دانشگاه تهران باقی ماند.

فرجی دانا در دولت نهم و دهم به کار تدریس اشتغال داشت و در دولت یازدهم از سوی حسن روحانی برای بار دوم به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی شد، اما این بار او توانست رأی اعتماد مجلس نهم را به دست آورد و به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به کار شود.

فرجی دانا چندی بعد به بهانه انتصاب جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی به عنوان معاونین خود، از طرف مجلس نهم، که به او رأی اعتماد داده بود، استیضاح و برکنار شد.

 

عبدالرضا باقری، متولد 1337 در رکن‌آباد یزد است. او در سال‌های پیش از انقلاب در رشته مهندسی کشاورزی در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرد. بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به عنوان رزمنده در جبهه‌های جنگ حاضر شد. در سال 1363 برای ادامه تحصیل در رشته ژنتیک و اصلاح نباتات به دانشگاه صنعتی اصفهان رفت و سرانجام مدرک دکتری خود را از دانشگاه آدلاید استرالیا کسب کرد.

باقری در اوایل دهه هفتاد به ایران بازگشت و در اواخر دهه هفتاد (دوره اصلاحات) به عنوان ریاست دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شد. او همچنین سرپرستی بخش کشاورزی و صنایع غذایی سازمان پژوهش‌های علم و صنعت مرکز خراسان و مرکز تحقیقات زعفران را عهده‌دار بوده است.

عبدالرضا باقری در سال 1394 به عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز هیأت امنا و ممیزه وزارت علوم منصوب شد.

 

سید ضیاء هاشمی، متولد سال ۱۳۴۶ در یاسوج است. او در سال ۱۳۶۹ با کسب رتبه اول در رشته علوم اجتماعی کنکور سراسری وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۷۲ در مقطع کارشناسی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

هاشمی در سال ۱۳۷۳ دوره کارشناسی ارشد خود را با کسب رتبه اول کنکور آغاز کرد و در سال ۱۳۷۵ از رساله کارشناسی ارشد خود با نام «تغییرات اجتماعی درنهج البلاغه» دفاع کرد. او همچنین در مقطع دکتری در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه تهران تحصیل کرده و در سال ۱۳۸۳ از رساله دکتری خود تحت عنوان «گروه‌های مرجع جوانان در تهران» دفاع کرده است.

سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم در دولت یازدهم بود و سابقه درخشانی در مدیریت جهاددانشگاهی دارد. او همچنین دارای تحصیلات حوزوی است و همواره در تعامل و ارتباط با حوزه‌های علمیه، علما و مراجع عظام تقلید است.

از دیگر سوابق کاری او می‌توان به عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

دکتر سید ضیاء هاشمی هم‌اکنون دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است و پیش از این ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را برعهده داشته‌ است.

 

هادی خانیکی، متولد سال 1330 در شهرستان گناباد در استان خراسان است. او در سال های 1348 تا 1354 تحصیل خود در دانشگاه شیراز و دانشگاه علم‌وصنعت را نیمه‌کاره رها کرد و در اواسط دهه 60 مدرک کارشناسی علوم اجتماعی خود را از دانشگاه بهشتی کسب کرد. خانیکی در دهه 70 در مقطع کارشناسی ارشد و در دهه 80 در مقطع دکتری در رشته علوم ارتباطات فارغ‌التحصیل شد.

او در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیأت علمی و در دانشگاه تهران از مدرسین است. در دولت اصلاحات، مشاور سید محمد خاتمی ابتدا در امور رسانه و مطبوعات، و سپس در امور فرهنگی بود.

همچنین از سوابق کاری دیگر هادی خانیکی می‌توان به ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضویت در شورای سردبیری روزنامه کیهان در دهه 70، عضویت در هیأت منصفه مطبوعات، شورای مرکزی جهاد دانشگاهی و مدیریت مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها اشاره کرد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا