آزمایش موفق واکسن ابولا در آفریقا

بدترین شیوع بیماری ویروسی ابولا در تاریخ، سال 2016 و پس از آلوده کردن 28 هزار نفر و مرگ 11 هزار نفر در سراسر جهان پایان یافت.

شیوع ابولا باعث اقدامات فوری از سوی متخصصان پزشکی در سراسر جهان، برای مبارزه با این بیماری ویرانگر شد. از جمله این اقدامات، آزمایش واکسن های مختلف بر علیه این بیماری بود. تعهد جهانی برای توسعه واکسن ابولا دارای 8 گزینه بود که می بایست در آزمایشات بالینی در سراسر جهان تا پایان سال 2015 مورد ارزیابی قرار می گرفتند.

واکسن rVSV-ΔGP-ZEBOV حاوی یک قسمت غیرعفونی از یک ژن از ویروس ابولا زئیر (Zaire Ebola) است.

محققان دانشکده پزشکی سنت جورج، آزمایش بالینی این واکسن را با همکاری محققان موسسه CERMEL در شهر لامبارن کشور گابن انجام دادند. باتوجه به تکرار مداوم این واکسن بر روی کودکان و افراد بزرگسال در آفریقا، انجام مطالعات بیشتر درخصوص دوزهای کمتر دارو در این گروه جمعیتی، ضروری است.

پروفسور سنجیو کریشنا (Sanjeev Krishna) از موسسه عفونت و ایمنی دانشکده پزشکی سنت جورج گفت: شیوع بی سابقه ابولا به دانشگاهیان، سازمان های غیردولتی، صنعت و سرمایه گذاران نشان داد که چگونه می توان در زمان بحران های پزشکی، به سرعت همکاری موثر و متقابلی را ترتیب داد.

کریشنا افزود: به سیستمی از متخصصان، کارشناسان پزشکی، سازماندهندگان که مراقب شیوع بیماری هایی مانند ابولا هستند، نیاز داریم. همچنان باید بهتحقیقات خود در مسیر تولید، ارزیابی و آزمایش واکسن ها ادامه دهیم؛ بخصوص در مناطقی از جهان که با مشکل نبود زیرساخت های مناسب در زمینه تشخیص عفونت و فراهم کردن درمان مواجه هستند.

واکسن rVSV-ΔGP-ZEBOV یکی از دو گزینه "کاندید" شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای شناسایی فوری یک واکسن به منظور مقابله با شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا بود.

منبع: sciencedaily