هلند، کشوری کوچک با کشاورزی‌ بزرگ

برای یافتن راهی در این زمینه باید به سراغ دیگر کشورها رفت، کشورهایی که حتی لزوماً درگیر ملاحظاتی مثل ما نیستند، اما با درک صحیح از موقعیتی که پیش روی همه ما است دست به اقدام زده‌اند. هلند یکی از این کشورها است. کشوری کوچک در اروپا که زمین چندانی برای کشت و کار ندارد، ولی در زمینه کشاورزی پر از درس‌هایی است که نه تنها ما، بلکه همه جهان باید آن‌ها را فرا گیرد.

در این مطلب می‌خواهیم ببینیم چگونه هلند، کشوری کوچک با 17 میلیون جمعیت به دومین صادرکننده محصولات غذایی در جهان تبدیل شده است.

این کشور تقریباً از تمامی منابعی که برای کشاورزی در مقیاس بزرگ لازم است محروم است. هلند دومین صادرکننده محصولات کشاورزی غذایی بعد از آمریکایی است که 270 برابر بیشتر زمین کشاورزی دارد. هلند بزرگترین صادرکننده گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز و دومین صادرکننده سبزیجات در دنیا است. همچنین یک سوم تجارت جهانی دانه‌های سبزیجات خوراکی از هلند سرچشمه می‌گیرد. این موفقیت‌ها فقط در 94 کیلومتر مربع گلخانه‌های هلند به دست آمده است. برای مقایسه و درک بهتر باید بدانیم که مساحت شهر تهران 730 کیلومتر مربع است.

راز موفقیت در چیست؟

راز موفقیت هلند استفاده از تکنولوژی‌های برتر و گلخانه‌های پیشرفته کشاورزی است. این تکنولوژی‌ها برداشت در سطح هکتار را به شدت افزایش داده است.

از نمونه‌های تکنولوژ‌ی‌های به‌کاررفته در کشاورزی هلند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

*در هلند با استفاده از سنسورهای حساس در مصرف آب برخی از محصولات کلیدی تا 90 درصد صرفه‌جویی به عمل آمده است.

*در هلند 15 نوع گوجه‌فرنگی با ارتفاع 6 متر پرورش داده می‌شوند که ریشه آن‌ها نه در خاک، بلکه در محلول‌های مغزی قرار دارد.

*هلند به طور کامل استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی را کنار گذاشته است.

*از سال 2009 به بعد پرورش‌دهندگان مرغ و دام و طیور، استفاده از آنتی بیوتیک را حدود 60 درصد کاهش داده‌اند.

 

*کشاورزان در هلند برای تنظیم دمای گلخانه‌ها از انرژی زمین گرمایی (geothermal) استفاده می‌کنند.

*در هلند کشاورزی هیدروپونیک که در آن محصولات بدون خاک و با استفاده از محلول‌های مغزی رشد می‌کنند، مصرف آب و هزینه‌ها را به شدت کاهش داده است.

*راز پیشرفت‌ها در تحقیقاتی است که در دانشگاه واخنینگن (Wageningen) هلند صورت می‌گیرد. این دانشگاه، بهترین مؤسسه تحقیقاتی جهان در زمینه کشاورزی است.

*اگر آمریکا سیلیکون ولی (Silicon Valley) کالیفرنیا را به عنوان مرکز نوآوری‌های تکنولوژیکی دنیا در اختیار دارد، هلند نیز فود ولی (Food Valley) را به عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی دنیا دارد. اگر دانشگاه کالیفرنیا مرکز ثقل سیلیکون ولی آمریکا است، دانشگاه واخنینگن نیز مرکز ثقل فود ولی هلند است.

 

گزارش: غزال غضنفری

منبع: نشنال جئوگرافی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا