شارژ 6 دقیقه‌ای باتری برای سفر 320 کیلومتری

یکی از بزرگ‌ترین عوامل بازدارنده صنایع خودروسازی در تولید و عرضه بیشتر خودروهای الکتریکی، مدت‌زمان شارژ به ازای مسافت قابل طی کردن توسط اتومبیل است. در بیشتر موارد راننده‌ها می‌دانند که باید مدت‌زمان بسیار زیادی را منتظر بمانند تا باتری خودروی آن‌ها کاملاً شارژ شود تا بتوانند دوباره به مسیر خود ادامه بدهند. همین امر نیز موجب ایجاد پدیده‌ای به نام اضطراب مسافت شده است که درنهایت به کم بودن علاقه نسبت به خرید خودروهای برقی منتهی می‌شود. به‌صورت معمول برای شارژ یک باتری با فناوری شارژ سریع باید حداقل 30 دقیقه صبر کرد که این رقم در مقایسه با خودروهای دیزلی و بنزینی عملا بحرانی به نظر می‌رسد.

بااین‌وجود شرکت توشیبا موفق به ساخت نوع جدیدی از باتری شده است که این مشکل را به‌صورت کامل رفع می‌کند. این باتری که اکسید تیتانیوم نیوبیوم نام دارد، می‌تواند موجب شود تا خودروهای برقی بتوانند با یک بار شارژ مسافتی نزدیک به 320 کیلومتر را طی کنند. نکته مهمی که این باتری در خود دارد، سرعت بالای شارژ شدن آن است. این باتری می‌تواند در مدت‌زمان تنها 6 دقیقه به‌صورت کامل سرشار از انرژی شده و شما را آماده سفر در جاده‌ها کند.

سخنگوی توشیبا در بیانیه‌ای دراین‌باره گفت: «باتری‌های جدید ظرفیت انرژی و سرعت بسیار بالایی شارژ را ارائه می‌کنند و باتری‌های اکسید تیتانیوم نیوبیوم به نسبت باتری‌های دیگر کمتر در زمان شارژ با مشکل روبرو می‌شوند.» دکتر اوسامو هوری (Osamu Hori) به عنوان مدیر بخش توسعه و تحقیقات توشیبا نیز دراین‌باره می‌گوید: «ما از پتانسیل این باتری‌های جدید بسیار هیجان‌زده هستیم. به‌جای افزایش دادن ظرفیت و بهبود موارد دیگر، این پیشرفت بزرگ می‌تواند تغییری بسیار ویژه در محدوده عملکرد خودروهای الکتریکی ایجاد کند. ما همچنان به بهبود شرایط این باتری ادامه خواهیم داد و قصد دارید تا در نسل بعدی SCiBTM، قابلیت‌های عملی این باتری را در fiscal سال 2019 به نمایش بگذاریم.»

یکی از مزایای دیگر این باتری این است که بر اساس اعلام شرکت توشیبا، این باتری می‌تواند پس از 5 هزار بار تجربه کردن چرخه شارژ شدن و خالی شدن، همچنان 90 درصد از توان خروجی خود را حفظ کند. همچنین شرکت توشیبا اعلام کرده است که قرار است تا این باتری در سال 2019 به تولید عمومی برسد ولی هنوز ظرفیت و سایر اطلاعات آن مشخص نشده است.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا