نظارت بر سلامت جنگل با فناوری بارکدسازی DNA

جنگل بورئال (boreal forest) از منابع اصلی تولید اکسیژن، ذخیره کربن، تصفیه آب و هوا، تنظیم اقلیم در کانادا و جهان محسوب می شود و حفظ سلامت این زیست بوم، کاری بسیار دشوار و وقت گیر است.

به گفته متخصصان جنگل شناسی، پیش از این، اطلاعات دقیق و به موقع درخصوص اکوسیستم بورئال مورد نیاز نبود؛ اما افزایش دما در این مناطق منجر به تخریب پرمافراست، خشکسالی های شدید و آتش سوزی شده است. تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد آتش سوزی های شدیدتر  و انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر به جو شده است.

مهرداد حاجی بابایی، استاد ایرانی دانشکده زیست شناسی یکپارچه در دانشگاه گولف و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اطلاعات بسیار زیادی از DNA بدست آورده و موفق به بازتولید داده ها و تفسیر آنها با استفاده از رویکرد موفولوژی استاندارد شده ایم.

حاجی بابایی تأکید کرد: مسئولان دولت فدرال باید اطلاعات دقیقی در مورد سلامت جنگل بورئال در اختیار داشته باشند و یکی از راه ها برای این کار، بررسی حضور بی مهرگان در رودخانه های این مناطق است.

سلامت رودخانه ها یکی از شاخص های سلامت کلی جنگل و تنوع زیستی محسوب می شود. این روش وقت گیر شامل جمع آوری دستی نمونه از رودخانه ها و شناسایی ارگانیسم های شاخص است.

حاجی بابایی افزود: منابع طبیعی کانادا خواستار استفاده از رویکرد متا- بارکدگذاری DNA بود که در آزمایشگاه من درحال تحقیق و توسعه است. همکاری خود را با آنها آغاز کرده و این رویکرد را در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار دادیم.

در این مطالعه، استفاده از فناوری متا- بارکدگذاری DNA پیشرفته – شناسایی DNA از موجودات آبزی – با روش شناسایی نمونه های بی مهرگان – که برای چندین دهه به منظور ارزیابی تنوع زیستی استفاده می شد – مورد مقایسه قرار گرفتند.

متا- بارکدگذاری (metabarcoding) روشی سریع و بسیار موثر برای تشخیص موجودات آبزی مختلف در آب است. این رویکرد بالقوه دگرگون کننده، شناسایی تنوع زیستی و ارزیابی سلامت اکوسیستم را تسهیل می کند.

نتایج این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد.

منبع: eurekalert