آیا ما در یک شبیه سازی رایانه ای زندگی می کنیم؟

اما شاید این اتفاق افتاده باشد و همگی ما بازیچه ای در دست تمدن های بیگانه هوشمند باشیم! این ادعایی است که در ویدئوی جدید کانال Kurzgesagt – In a Nutshell مطرح شده است. جهان به اندازه کافی بزرگ است و ستارگان بی شماری در کهکشان ها وجود دارند، اما شاید این کل هستی ما نبوده و تنها یک شبیه سازی رایانه ای باشد؟

در این ویدئو ادعا شده است که اگر درک کنونی ما از فیزیک درست باشد، بنابراین شبیه سازی کل جهان با چندین تریلیون شیئ امکانپذیر است!

براساس آنچه در این ویدئو ادعا شده است، ما فقط به اندازه ای ماده برای شبیه سازی در اختیار داریم که با آن در ارتباط هستیم. به عنوان مثال، صندلی که روی آن می نشینیم، تنها به قدری اتم شبیه سازی شده دارد تا بتواند پوسته خارجی آن را شکل دهد؛ درون صندلی تا زمانی که یکی از پایه را بشکنیم تا مواد شبیه سازی شده درون آن را ببینم، خالی است.

حتی شاید بدن انسان نیز تا زمانیکه دچار خونریزی نشده یا برای مشاهده محتویات شبیه سازی داخلی باز نشود، خالی باشد! در هر مورد، تمام چیزی که شما نیاز دارید تا حس کنید واقعا وجود دارید، آگاهی است.

فیزیکدانان نظری که درحال کار بر روی مبحث مکانیک کوانتوم هستند، ادعاهای مطرح شده را از پایه بی اساس عنوان می کنند. اگر فرض کنیم که این جهان، تنها یک نسخه فانتزی از ایده  گونه های کهکشانی Sims 4 است، به بسیاری از مفروضات نیاز خواهیم داشت.

نخست، امکان شبیه سازی آگاهی وجود دارد؟ این یک مانع بسیار بزرگ است، چرا که نمی دانیم آگاهی چیست و از چه چیزی ساخته شده است. برای ایجاد آگاهی، وجود ساختار مغز ضروری است.

مغز پیچیده ترین ساختاری است که می شناسیم که باید با حجم دیوانه کننده ای از ارتباطات، مدلسازی و شبیه سازی شود؛ این مسأله را ضرب در تعداد افراد موجود بر روی کره زمین کنید. نیاز به این قدرت محاسباتی عظیم از لحاظ فنی امکانپذیر نخواهد بود.

دوم، آیا پیشرفت های فناوری به نقطه ای خواهد رسید که چنین رایانه هایی (با قدرت پردازش عظیم) امکانپذیر خواهند بود، حتی اگر اندازه آنها به اندازه کل سیاره زمین باشند؟

حتی اگر بتوانیم از عهده این دو فرضیه بربیاییم، با ملاحظات بیشتری مواجه خواهیم بود. آیا یک تمدن می تواند به چنین نقطه ای از فناوری برسد، بدون اینکه خود را از بین ببرد؟

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا