برنامه‌ریزی برای انجام آزمون بالینی روی نانوداروهای ضدسرطان

دی‌اف‌بی فارماکیوتیکالز (DFB Pharmaceuticals) یک شرکت خصوصی است که اخیراً همکاری مشترکی با دو شرکت یو‌اس بیوتست و کریتی‌تک آغاز کرده است. هدف از این همکاری مشترک، ایجاد شرکتی به نام نانولوژی (Nanology) است که در آن پلتفورمی برای تولید نانوذرات ارائه می‌شود. این فناوری که به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده به دنبال تولید شکل خاصی از نانوذرات پاکلیتاکسل و دوستاکسل برای رهاسازی درون سلول سرطانی و دیگر بیماری‌هاست.
رهاسازی سیستماتیک داروهای شیمی‌درمانی معمولاً با عوارض جانبی همراه است. پزشکان و محققان چند دهه است که به دنبال افزایش اثربخشی این دارو و در عین حال کاهش اثرات منفی آن‌ها هستند. این فناوری جدید می‌تواند شکل‌های خاصی از نانوذرات را ارائه دهد که نانوذرات پاکلیتاکسل با نام NanoPac و نانوذرات دوستاکسل با نام NanoDoce از جمله آن‌ها هستند.
این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان آن‌ها را به‌صورت مستقیم درون تومور سرطانی و دیگر بخش‌های بدن تزریق کرد. نتایج نشان داد که نانوذرات وارد شده به بدن به آرامی رها شده اند، به‌طوری که آزاد شدن آن‌ها 4 هفته به طول می‌انجامد که این امر اثربخشی دارو را افزایش می‌دهد.
نانولوژی به دنبال ارائه برنامه توسعه‌ای است که در آن ارزیابی بالینی این داروها روی سرطان رحم، سرطان پروستات و پانکراس انجام می‌شود. برای انجام آزمون‌های بالینی NanoDoce روی سرطان‌های مختلف، برنامه‌ای برای سال 2018 تدارک دیده شده‌است. در این برنامه NanoPac نیز برای درمان سرطان ریه مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این دارو به‌صورت استنشاقی برای درمان سرطان ریه آماده شده‌است.
این دو نانودارو با فناوری تولید می‌شوند که در آن ابعاد ذرات تا 400 برابر کوچک شده و پایدار نگه داشته می‌شوند. برخلاف دیگر نانوذرات که برای پایداری نیاز به پوشش دارند، این نانوذرات بدون نیاز به پوشش پایدار هستند.
پاول دورمان، مدیرعامل شرکت نانولوژی، می‌گوید: «ما از این فناوری بسیار راضی هستیم و خوشحالیم که این نانوداروها در حال تجاری‌سازی هستند.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا