نتایج مطالعات ژنتیکی اقوام بومی آسیا

سینا پرس : مطالعات ژنتیکی پیشین نشان می داد که ژن های فرزندان چنگیز خان مغول به صورت گسترده ای در بین مردم مناطق آسیای مرکزی مشاهده می شود . به تازگی پژوهشگران با بررسی های ژنتیکی اقوام آسیائی ، به نتایج مهمی در این ارتباط دست یافتند .

در این پژوهش ها دو گروه از دانشمندان به سرپرستی مارک جوبلینگ Mark Jobling  از دانشگاه لستر  University of Leicester و پاتریشیا بالارسکو Patricia Balaresque از دانشگاه پل ساباتیر Paul Sabatier مدارکی به دست آوردند که نشان می دهد کدهای ژنتیکی ده مرد بزرگ تاریخی در قاره پهناور آسیا از طریق کروموزوم Y  در این قاره بیش از سایر کروموزوم ها منتشر شده است . کروموزوم Y  تنها از طریق فرزندان مذکر به نسل های بعدی منتقل می شود .

تیم پژوهشی فوق الذکر برای دستیابی به این نتیجه ، کروموزوم های Y بیش از 5 هزار نفر را در قاره آسیا از یک صد و بیست و هفت قوم مختلف بررسی کرده و در این میان مشاهده شد که  11 توالی کروموزوم Y در بسیاری از نمونه ها تکرار شده است .

با آزمایش و تشریح تکامل هر کدام از انواع این کروموزوم ها ، پژوهشگران به طور تقریبی موفق به ایجاد زمان بندی سرمنشا اصلی این کروموزوم ها شدند . علاوه بر این موضوع ، با توجه به گستردگی و پخش این کروموزوم ها در جوامع مختلف ، پژوهشگران موفق به ریشه یابی مکانی اولیه آن ها شده و از نظر جغرافیائی مشخص شد که سرمنشا نخستین این گسترش از چه ناحیه ای بوده است .   

پیش از این خط ژنتیکی تبار چنگیز خان در حدود ده سال پیش توسط پژوهشگری با نام کریس تایلر اسمیت Chris Tyler-Smith شناسائی شده بود و بر این اساس مشخص شد که 8 درصد مردان امروزی قاره آسیا در 16 منطقه جغرافیائی عموما مرکز و شرق این قاره از نوادگان وی هستند .

یکی دیگر از کروموزوم های منتشر شده در قاره آسیا به کشور چین و پادشاهی با نام جیوکانگا Giocangga تعلق دارد که در حدود سال 1528 میلادی از دنیا رفته است .

سومین دودمان باقی مانده در آسیا بر اساس توالی کروموزوم های Y  به قرن نهم میلادی و سال 850 تعلق دارد . هنوز منشا اصلی این کروموزوم مشخص نشده ولی پژوهشگران در تلاش برای یافتن فرد اصلی این دودمان هستند .  

نکته جالب توجه این است که این توالی کروموزوم ها حتی تا مناطق غربی نیز امتداد داشته و پژوهشگران اعتقاد دارند این موضوع بر پایه مهاجرت فرزندان این افراد از طریق راه ابریشم به مناطق و سرزمین های غربی تر است که همراه با آمیزش و ترکیب جمعیتی بوده است .

سایر کروموزوم های بررسی شده در این پژوهش نیز به سال های مختلفی ما بین 2 هزار و 100 پیش از میلاد تا 700 میلادی تعلق دارند .  

مارک جوبلینگ در این ارتباط می گوید : " بسیاری از مردان آن روزگار ، فرزندان متعددی داشته اند و این فرزندان نیز به نوبه خود دارای تعداد زیادی فرزند بودند که به این ترتیب کروموزوم Y سرسلسله این دودمان ها به صورت گسترده ای بر اثر آمیزش و ترکیب این فرزندان و نوادگان با مردم اقوام مختلف ، منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا