سفر به درون ربات‌ها با واقعیت مجازی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،"اکیولوس ریفت" (Oculus Rift) یک نمایشگر سربند واقعیت مجازی است که توسط اکیو لوس وی‌ آر در 28 مارس 2016 به بازار عرضه شد.

یکی از برنامه‌های اصلی برای ربات‌های دوربرد، که به صورت بی‌سیم و از راه دور توسط فردی در یک مکان دیگر کنترل می‌شود، فعالیت‌هایی است که در فضا انجام می‌دهند. اما آنها می‌توانند بر روی زمین نیز موثر واقع شده و در مناطق فاجعه زده و یا برای انجام عمل جراحی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه‌ای MIT، این کار را به قصد تسهیل مشاغل تولیدی انجام دادند.

برای پیشبرد این مشاغل همیشه به حضور فیزیکی کارگران نیاز است اما دانشمندان در حال بررسی نحوه انجام این کارها از راه دور و از طریق ترکیب هوشمندانه واقعیت مجازی VR و رباتیک هستند.

محققان این پژوهش برای رسیدن به این هدف، یک اتاق کنترل مجازی ایجاد کردند که کاربر می‌تواند با هدست Oculus Rift و کنترل‌های لمسی کار کرده و حرکات بدن ربات را کنترل کند.

آنها توانستند در آن اتاق با استفاده از فناوری واقعیت مجازی حرکات ربات‌ها را کنترل کنند.

این تیم می‌گویند که سیستم آنها معایب رویکردهای فعلی را برای محیط‌های کار مجازی حل کرده است. زیرا از لحاظ داده‌ها سبک‌تر بوده چرا که کاربر دید خود را با ربات به اشتراک می‌گذارد و بنابراین ساخت یک کپی از مدل سه بعدی خود ربات لازم نیست.

از دیگر مزایای آن این است که کاربر به دلیل سیگنال‌های تاخیری دچار تهوع و سردرد نمی‌شود چرا که این سیستم به کاربر اجازه دریافت دائمی بازخورد بصری از دنیای مجازی را می‌دهد.

 این سیستم به انسان‌ها اجازه می‌دهد تا از راه دور بر کار ربات‌ها نظارت کنند.

محققان این سیستم را با کنترل ربات برای انجام کارهای ساده مانند بلند کردن پیچ، سیم و بلوک مورد آزمایش قرار دادند و اعلام کردند که موفقیت این سیستم جدید نسبت به سایر سیستم‌ها بسیار چشمگیر بود.

آنها می‌گویند که کنترل این ربات از فاصله بسیار دور نیز امکان‌پذیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا