دقیق ترین ساعت اتمی جهان

این ساعت قدرتمند یک شبکه نوری است که زمان را با سنجش نوسانات نور در یک پرتوی لیزر که هر 430 تریلیون بار در ثانیه رخ می دهد، اندازه می گیرد. اتم های استرونتیوم در ساعت هر نوسان را با جذب و انتشار مجدد این نور می سنجد.

شبکه های نوری پیشین این اتم های استرونتیوم را در صفی از ابراهای گازی پنکیکی شکل نگه می داشتند که اتمها در آن به هم برخورد کرده و ممکن بود ریتمشان از بین برود. این امر باعث می شد که دقت ساعت محدود باشد.

در ساعت جدید که جزئیات آن در مجله Science متشر شده، محققان شرکت محاسبات Rigetti در برکلی کالیفرنیا بطور دقیق اتمها را در یک سازه شبکه ای مانند تخم مرغها در یک کارتن تخم مرغ چیدند. این اتمها با کمک قوانین مکانیک کوانتومی در پیکربندی محک خ.د باقیمانده و با هم برخورد نمی کنند.

این چیدمان به سازگارسازی طول هر تیک ساعت کمک کرده است. پس از بکار گرفتن ساعت برای یک ساعت، هر تیک آن بطور دقیق مشابه سایر ثانیه ها ثبت شد و حدود چند کوادریلیون ثانیه تفاوت داشت.

میزان شمار ساعت دقیق قبلی دارای تفاوت حدود 10 کوادریلیون ثانیه بود.

یه گفته جون یه، فیزیکدان موسسه جیلا که توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری و همچنین دانشگاه کلورداو اداره می شود، باثبات بودن شدید ساعت جدید به این معنی نیست که خیلی سریع یا کند تیک نمی خورد. برای اطمینان یافتن از سنجش دقیق ساعت اتمی جدید در طولانی مدت، محققان باید آن را با ساعت های اتمی دیگر مقایسه کنند.

سنجش بسیار دقیق زمان می تواند به دانشمندان در ارتقای تعاریفشان از واحدهای استاندارد سنجش کمک کند. این ساعت همچنین می تواند به فیزیکدانان در تشخیص تفاوتهای بسیار کوچک در گذشت سریع زمان کمک کند. این امر می تواند دانشمندان را در کشف امواج گرانششی فضا یاری کند .

مترجم: سمانه سالاری