زیردریایی کمرون در اعماق زمین باکتری های جدیدی را کشف کرد!

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،امروزه دانشمندان به محض این که گونه‌ی جدیدی توالی‌یابی می‌شود، درخت حیات را به روزرسانی می‌کنند! انجام این کار برای تمام میکروب‌ها، کار ساده‌ای نیست زیرا دانشمندان حتی مطمئن نیستند که چه تعدادی میکروب‌های ناشناخته وجود دارند. تخمین‌ها از میلیون‌ها تا تریلون‌ها گسترده هستند.

باکتری Candidate Radiation Phylaیا “CRP” از جمله مهم‌ترین باکتری‌های کشت‌نیافته‌ای بودند که به کمک تکنیک‌های توالی‌یابی از نمونه‌های محیطی بدست آمدند. Parcubacteria گروهی ازCRPها هستند. به‌ تازگی محققان دانشگاه دلاویر، جزئیات جدیدی از parcubacteria ، در مقاله‌ای که اخیرا در مجله Environmental Microbiology منتشر شد، ارائه دادند. جیمز کمرون در سفر خبرسازی که در سال ۲۰۱۲ توسط زیردریایی به منطقه‌ی عمیق درازگودال ماریانا موسوم به ماریانا ترنچ رفته بود، نمونه‌های رسوبی به زمین آورد.گروه تحقیقاتی Biddle با استفاده از تکنولوژی Single cell genome این رسوبات را بررسی نمودند و پی‌بردند که گونه‌های بسیار متفاوتی از parcubacteria نیز در عمیق‌ترین نقطه‌ی زمین زندگی می‌کنند.

این گروه از یک تکنیک دسته‌بندی برای جداسازی سلول‌های میکربی از ذرات رسوبات استفاده کرده‌اند، سپس توانستند توسط تکثیر و توالی‌یابی DNA میکروب‌ها را مشخصه‌یابی کنند. به باور محققان، این ارگانیسم‌ها در نقاط عمیق زیر اقیانوس باید بتوانند به خود متکی باشند زیرا محیط مساعدی برای زندگی وجود ندارد و علاوه بر آن غذای کافی نیز در دسترس نیست.

این مطالعات نشان دادند که این باکتری‌ها درمقایسه با اقوامشان که پیش از این در آب‌های زیرزمینی و رسوبات سطحی در مکان‌هایی بر روی زمین جدا شده بودند، ویژگی‌های متمایزی دارند از جمله: آداپته شدن به استرس‌های اکسیداتیو، توانایی تعمیر DNA آلکیله، سنتز کانال‌های یونی مقابله‌کننده با استرس‌های مکانیکی، ژن‌های مرتبط با تنفس با احیای نیترات، ژنوم بزرگتر و وجود ژن‌های نسبتاً بیشتری که مرتبط با بیوسنتز نوکلئوتید وآمینواسیدها هستند. مطابق مطالعات ژنومی، به نظر می‌رسد که این باکتری‌ها، پروتئین‌ها وآنزیم‌های ویژه‌ای برای تحمل محیط‌های سرد داشته باشد چرا که ناحیه‌ی ماریانا ترنچ سرد و تاریک است. به نظر می‌رسد دانشمندان، هرچه دانسته‌های بیشتری از حیات میکروارگانیسم‌ها بدست می‌آورند، پی‌می‌برند که هنوز چیزهای بیشتری برای کشف کردن وجود دارد!