سفر به هرجای دنیا در کمتر از نیم ساعت

 

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، وقتی پروازهای 20 ساعته هوایی بین دو شهر در زمین جای خود را به سفرهای چند دقیقه‌ای فضایی می‌دهند!

 ایلان ماسک، مدیرعامل ماجراجوی شرکت اسپیس‌ایکس در هفته گذشته در شصت و نهمین کنگره بین‌المللی فضانوردی در استرالیا از روشی جدید برای سفرهای بین قاره‌ای خبر داد. در این روش مسافران به جای هواپیما، سوار پرتابگری فضایی می‌شوند و در کمتر از یک ساعت به آن سوی زمین سفر می‌کنند.

ماسک گفته، شرکتش در حال نهایی کردن طرح یک پرتابگر فضایی چند بار مصرف 106 متری است. تقریبا پنج متر کوچک‌تر از پرتابگر ساترن ـ 5؛ پرتابگری که اواخر دهه 1340 شمسی نخستین فضانوردان را به ماه برد. پرتابگر جدید اسپیس‌ایکس، بی‌اف‌آر (BFR) نام دارد و قادر است 150 تن محموله را به مدار پایین زمین ببرد.

در طرح جدید ایلان ماسک، بر بالای پرتابگر بی‌اف‌آر فضاپیمای بزرگی قرار می‌گیرد و مسافران در آن سوار می‌شوند. سپس پرتابگر به فضا پرتاب می‌شود و آنجا فضاپیما از سفر پرتابگر جداشده و هنگامی که بر فراز مقصد موردنظر در زمین قرار گرفت، وارد جو می‌شود و فرود می‌آید.

ایلان ماسک می‌گوید پرتابگر بی‌اف‌آر احتمالا اواخر امسال نخستین بار به صورت آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود. اگر این پرتابگر بتواند آزمون‌های پروازی را با موفقیت پشت‌سر بگذارد، پیش‌بینی می‌شود در کمتر از یک دهه آینده سفرهای زمین به زمین خود را آغاز کند. اسپیس‌ایکس در تلاش است هزینه سفر با این سامانه تقریبا به اندازه مبلغ بلیت هواپیماهای تجاری باشد.

اما آنها با طراحی پرتابگر بی‌اف‌آر اهداف بلندپروازانه دیگری را هم دنبال می‌کنند. این شرکت می‌خواهد از این پرتابگر برای ارسال محموله‌های سنگین به مدار زمین و ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز بهره ببرد. همچنین بی‌اف‌آر این قابلیت را دارد تا در آینده بسیار نزدیک فضاپیماهایی را راهی مریخ کند. ماسک امیدوار است تا سال 1401/ 2022 نخستین محموله را با این پرتابگر و با هزینه‌ای بسیار پایین به مریخ بفرستد.

اسپیس‌ایکس از شرکت‌های خصوصی پیشرو در صنعت فضایی است و در سال‌های اخیر توانسته به بخش زیادی از وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. این شرکت طراح و سازنده فضاپیمای باری دراگون است که تاکنون بیش از ده پرواز موفقیت‌آمیز داشته است. همچنین پرتابگرهای فالکون اسپیس‌ایکس نیز در سال‌های اخیر عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌اند، بخصوص در بحث بازیابی موشک مرحله اول خود.

حال باید منتظر ماند و دید ایلان ماسک و شرکت اسپیس‌ایکس چگونه در سال‌های پیش رو یکی از ایده‌های انقلابی را در سفرهای فضایی به مرحله اجرا می‌رسانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا